Assign modules on offcanvas module position to make them visible in the sidebar.
عبدالناصر همتی در برنامهای که از صدا و سیما پخش شد درباره بررسی چالشهای صنعت بیمه کشور گفت: همه پوششهای بیمهای که در کشور ارائه میشود، قابل استفاده برای مردم هستند ولی بیمه شخص ثالث از مهمترین بیمههای کشور است که به همراه سایر بیمههای اتومبیل سهم حدود ۵۰ درصدی از نظام بیمهای کشور را به خود اختصاص داده است.
وی تصریح کرد: رانندگان میتوانند تا سقف شش میلیون و ۳۰۰ هزار تومان بدون کروکی و گزارش پلیس از خدمات بیمه شخص ثالث در بخش خسارتهای مالی استفاده کنند.
علی نوذرپور معاون امور شهرداری های سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور بااعلام این خبر به ایسنا، گفت: خسارات جانی و مالی ناشی از وقوع تصادفات در محورهای درون و برون شهری و همچنین آلودگی هوای ناشی از نقص فنی خودروها، انجام معاینه فنی را برای تمامی خودروها لازم و ضروری کرده است.
ادامه مطلب: دستورالعمل نحوه انجام معاینه و صدور برگ معاینه فنی خودرو
بخش نخست ـ کلیات
ماده۱ـ اصطلاحات بهکار بردهشده در این قانون، دارای معانی به شرح زیر است:
الف ـ خسارت بدنی: هر نوع دیه یا ارش ناشی از هر نوع صدمه به بدن مانند شکستگی ، نقص و ازکارافتادگی عضو اعم از جزئی یا کلی ـ موقت یا دائم، دیه فوت و هزینه معالجه با رعایت ماده (۳۵) این قانون به سبب حوادث مشمول بیمه موضوع این قانون
ب ـ خسارت مالی: زیانهایی که به سبب حوادث مشمول بیمه موضوع این قانون به اموال شخص ثالث وارد شود.
پ ـ حوادث: هرگونه سانحه ناشی از وسایل نقلیه موضوع بند (ث) این ماده و محمولات آنها از قبیل تصادم، تصادف، سقوط، واژگونی، آتشسوزی و یا انفجار یا هر نوع سانحه ناشی از وسایل نقلیه بر اثر حوادث غیرمترقبه
ت ـ شخص ثالث: هر شخصی است که به سبب حوادث موضوع این قانون دچار خسارت بدنی و یا مالی شود بهاستثنای راننده مسبب حادثه
ث ـ وسیله نقلیه: وسایل نقلیه موتوری زمینی و ریلی شهری و بین شهری و واگن متصل یا غیرمتصل به آن و یدک و کفی (تریلر) متصل به آنها
ج ـ صندوق: صندوق تأمین خسارتهای بدنی
چ ـ بیمه مرکزی: بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران
ح ـ راهنمایی و رانندگی: پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران
ادامه مطلب: قانون بیمه اجباری خسارات واردشده به شخص ثالث در اثر حوادث ناشی از وسایل نقلیه
در اصلاحیه آییننامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرفکنندگان خودرو، حداقل مدت زمان گارانتی خودروها تعیین شده است.در دوره گارانتی (تضمین)، خودروسازان و واردکنندگان خودرو موظف به تعمیر و تعویض قطعات خودروی عرضه شده بهصورت رایگان و بدون دریافت وجه شدهاند.
در واقع بر این اساس شرکتهای خودروساز و واردکننده خودرو، کارکرد صحیح خودرو در مدت زمان گارانتی را تضمین کرده و در صورت بروز هرگونه عیب مکلف به تعویض خودرو یا حل عیب بهصورت رایگان هستند. در اصلاحیه آییننامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرفکنندگان خودرو، حداقل مدت زمان گارانتی خودروهای عرضه شده در ایران تعیین شده است. در این زمینه در ماده 12این قانون تاکید شده است: «دوره تضمین برای خودروهای سبک شامل سواری، ون و وانت از تاریخ تحویل به مصرفکننده حداقل دو سال یا کارکردی برابر با 40هزار کیلومتر - هر کدام که زودتر فرا برسد – است.» در ادامه این قانون آمده است: «دوره تضمین برای خودروهای سنگین شامل مینیبوس، میدلباس، اتوبوس، کامیونت، کامیون و کشنده از تاریخ تحویل به مصرفکننده حداقل دو سال یا کارکردی برابر با 200هزار کیلومتر - هر کدام که زودتر فرا برسد - است. دوره تضمین برای انواع موتورسیکلت نیز از تاریخ تحویل به مصرفکننده حداقل یک سال است.»/
برگرفته ازپورتال جامع خودروکشور