فناوری و تکنولوژی

 یکی از مهم‌ترین پارامترها در فرآیند انتخاب یک خودروی ایده‌آل با توجه به بودجه‌ای مشخص، میزان امکاناتی است که هر خودرو بسته به رده‌ای که در آن قرار دارد به شما ارائه می‌کند.
این امکانات که می‌توانند در حیطه رفاه سرنشینان، ایمنی، راحتی راننده، جذابیت‌های بصری خودرو و... باشند، اصولا سال به سال پیشرفت کرده و خودروسازان همواره موارد جدیدتر و کاربردی‌تری را برای محصولاتشان معرفی می‌کنند، اما موضوع اینجاست که اساسا و اصولا بالاترین فناوری امکانات و به اصطلاح مرسوم‌تر آپشن، اصولا روی خودروهای لوکس، گرانقیمت و به طور کلی محصولات پرچم‌دار هر برند خودروسازی قرار می‌گیرند و پس از گذشت مدتی با جایگزین شدن یک امکان بهتر، همان امکان قدیمی روی خودروهای رده پایین‌تر نیز عرضه می‌شود. تا جایی که این روزها بسیاری از امکاناتی مانند کولر خودرو که روزگاری فقط روی خودروهای گرانقیمت و لوکس عرضه می‌شد، حالا از ملزومات هر خودرویی (حتی ارزان‌ترین خودروهای دنیا) به شمار می‌روند.

اما در نوشتار پیش رو به‌جای پرداختن به امکانات تکراری بیشتر خودروهای بازار، به معرفی چند ابزار جالب فناورانه و کاربردی می‌پردازیم که روی برخی خودروهای بازار نصب می‌شوند.

اتوپارک
بسیاری از کارشناسان صنعت خودرو بر این عقیده هستند که نسل آینده خودروها به کلی خودکار بوده و نیازی به درگیرشدن راننده در فرآیند کنترل خودرو وجود ندارد. اتوپارک نیز ازجمله نخستین تجلی‌های این ایده است که این روزها روی بسیاری از خودروهای مدرن و پیشرفته قرار می‌گیرد. با بهره‌گیری از این قابلیت، شما خودرو را بدون دخالت چندان زیاد به بهترین شکل پارک خواهید کرد که البته این قابلیت در سطوح مختلفی عمل می‌کند. در پایه‌ای‌ترین حالت ـ که تقریبا منسوخ شده به‌شمار می‌رود ـ پس از فعال کردن اتوپارک و رانندگی آرام در حاشیه خیابان، خودرو بهترین جای پارک را اسکن می‌کند و به شما هشدار می‌دهد. سپس با بهره‌گیری از فرمان صوتی و نمایشی، زمان‌بندی گاز و ترمز و زاویه فرمان را به راننده ارائه می‌کند، اما در نمونه‌های پیشرفته‌تر که این روزها روی خودروهایی مثل رنو کولئوس، هیوندای سانتافه، رنو تالیسمان و... قرار می‌گیرد، با فعال کردن اتوپارک، راننده نقشی در حرکت خودرو ندارد و فقط ترمز خودرو آن هم برای موارد ضروری عمل ‌می‌کند. در این حالت خودرو به صورت کاملا خودکار جای پارک را پیدا کرده، ترمز گرفته و پس از هشدار به شما برای تعویض دنده از D به R (قرار دادن گیربکس در وضعیت دنده عقب)، فرآیند پارک‌کردن شروع شده و شما تنها وظیفه تعویض دنده را به عهده دارید. البته در برخی موارد تعویض دنده نیز به صورت خودکار صورت می‌پذیرد و راننده هیچ دخالتی در فرآیند پارک خودرو ندارد. همچنین در بعضی موارد وظیفه ترمز‌گیری نیز به عهده راننده است تا سرعت پارک کردن را خود شخص راننده تنظیم کند.

نمایشگر سربالا
این آپشن را با عنوان اچ‌یودی (HUD یا head-up display) نیز می‌شناسیم که اصولا روی خودروهای لوکس و بخصوص محصولات ب‌ام‌و و مرسدس‌بنز قرار می‌گیرد. نمایشگر سربالا که برای نخستین بار در جت‌های جنگنده استفاده می‌شد، امکانی فوق‌العاده کاربردی است که تمرکز شما را هنگام رانندگی حفظ می‌کند. اچ‌یودی در پایه‌ترین حالت سرعت شما را به صورت عدد روی شیشه جلو بازتاب می‌دهد و در نمونه‌های پیشرفته دور موتور، نقشه، علائم جاده‌ای و... را نیز روی آن خواهید داشت. این قابلیت که روی بیشتر محصولات ب‌ام‌و، محصولات برند دی‌اس فرانسه، برخی خودروهای کره‌ای، رنو تالیسمان و... قرار می‌گیرد، در دو نوع بازتابی روی شیشه و یک نسخه که به صورت شیشه‌ای مجزا بالای قاب آمپرها روی خودروها عرضه می‌شود و هم در صبح و هم در شب دید کافی و مناسب دارد. البته برخی اپلیکیشن‌های موبایلی نیز به شما امکان می‌دهد سرعت خودرو (اندازه‌گیری شده از جی‌پی‌اس) را روی صفحه داشته باشید و با قرار دادن گوشی روی داشبورد، سرعت روی شیشه بازتاب شود.

سوئیچ هوشمند
استفاده از سوئیچ و کلیدهای سنتی رفته رفته در حال منسوخ شدن است و فناوری‌های جدیدتری جای آن را می‌گیرند. طبیعتا چرخاندان سوئیچ در داخل توپی استارت، فرآیندی از مد افتاده است که این روزها روی کمتر خودرویی دیده می‌شود. البته باید گفت هنوز هم بسیاری از خودروهای اقتصادی در نسخه پایه با همان سوئیچ‌های سنتی وارد بازار می‌شوند، اما سوئیچ هوشمند یا سیستم کیلس، قابلیتی کاربردی است که روی بسیاری از خودروهای مجهز به چشم می‌خورد. این خودروها مجهز به یک ریموت هوشمند بوده که با سیستم ایمنی مرکزی داخل خودرو هماهنگ می‌شود. به محض نزدیک شدن شما به خودرو (اصولا فاصله نیم تا یک متر)، خودرو متوجه نزدیک بودن سوئیچ شده و در را به صورت اتوماتیک (یا با استفاده از دکمه‌‎های ریزی که روی دستگیره در تعبیه می‌شود) باز می‌کند. همچنین برای استارت نیز نیازی به بیرون آوردن سوئیچ ندارید و در حالی که سوئیچ داخل جیب شما قرار دارد، با قرار دادن پا روی پدال ترمز و فشردن دکمه استارت، می‌توانید خودرو را روشن کنید. البته در برخی موارد با رسیدن سوئیچ به محدوده پنج تا ده متری خودرو، چراغ‌ها روشن شده و آینه‌ها باز می‌شوند که به این حالت سیستم استقبال گفته می‌شود. در آینده‌ای نزدیک شاهد حذف سوئیچ و جایگزینی آن با تلفن همراه خواهیم بود.

اتوهُلد
این آپشن یکی دیگر از امکانات کمک‌راننده است که بیشتر از هر جایی در ترافیک‌های سنگین شهرهای بزرگ به کمک شما می‌آید. اتوهُلد (Auto hold) قابلیت مکمل سیستم ترمز محسوب می‌شود که با فعال‌سازی آن دیگر نیاز به بازی با گاز و ترمز (در خودروهای گیربکس اتوماتیک) نخواهید داشت. در واقع وقتی در ترافیک گیر کرده‌اید، نیاز به گرفتن ترمز یا حتی قرار دادن دنده در وضعیت N نیست و دنده در حالت D باقی ‌می‌ماند. لذا فقط برای جلوتر رفتن باید پدال گاز را فشار دهید و پس از آزاد کردن آن، خودرو مجدد توقف کامل می‌کند. این سیستم برای ترافیک‌های طولانی مدت یا حتی منتظر ماندن پشت چراغ قرمز بسیار کاربردی است و موجب رهایی از خستگی ناشی از بازی با گاز و ترمز می‌شود.

آینه الکتروکرومیک
تاکنون فناوری‌های زیادی برای دید بهتر راننده از آنچه در پشت خودرو می‌گذرد روی ادوات داخلی پیاده شده است که ساده‌ترین آنها قابلیت تنظیم برقی آینه‌های جانبی است، اما ممکن است بارها برای شما هم اتفاق افتاده باشد که در مسیرهای شبانه، خودروی پشت‌سر با شدت نور زیاد و بازتاب آن از روی آینه میانی، چشم شما را خسته یا آزرده کند، اما در خودروهایی که از فناوری الکتروکرومیک آینه جانبی بهره می‌برند اوضاع بسیار بهتر است. در این نوع آینه‌ها نور تابیده شده را سنسوری در زیر آینه دریافت می‌کند تا شدت نور مشخص شود. در ساخت آینه نیز از ماده‌ای حساس به ولتاژ استفاده می‌شود و به این ترتیب با توجه به نوری که سنسور جذب می‌کند، ولتاژ انتقالی به ماده مذکور تغییر پیدا می‌کند و بازتاب نور از آینه به چشم راننده بشدت کاهش می‌یابد، به طوری که اگر یک پروژکتور قدرتمند پشت‌سر خودرو روشن شود، نور آن در آینه چشم شما را اذیت نخواهد کرد.

سامانه حافظه یکپارچه
امروزه در بسیاری از خودروهای مدرن از امکاناتی مثل تنظیم برقی صندلی‌ها، غربیلک و... برای راحتی بیشتر سرنشینان استفاده می‌شود. این قابلیت‌ها که هر یک اهرم‌های تنظیم جداگانه‌ای دارند و اصولا برای هر کدام از آنها درجه آزادی و محورهای فعال جداگانه‌ای تعریف شده است، به هماهنگ شدن بهتر خودرو و ادوات کنترلی آن با بدن انسان و در نتیجه راحتی و تسلط بیشتر راننده و سرنشینان منجر می‌شود، اما اگر ازجمله افرادی هستید که خودروی شما را چند نفر با فیزیک بدنی متفاوت استفاده می‌کنند و برای هر بار استفاده مجبور به تنظیم مجدد صندلی، آینه‌ها، فرمان و... هستید، قابلیت سامانه حافظه یکپارچه، امکانی بسیار کاربردی برای شما خواهد بود. در واقع با وجود این امکان، تمام تنظیمات صندلی، آینه‌های جانبی، غربیلک و... در یک کد حافظه ذخیره شده و با هر بار قرار گرفتن در خودرو بدون نیاز به تنظیم طولانی‌مدت تک‌تک این ادوات تنها با فشردن دکمه حافظه مورد نظر، تمام تنظیمات به حالت استاندارد که شما پیشتر تنظیم کرده‌اید، بازمی‌گردد. ضمنا در خودروهایی که از این امکان برخوردارند، پس از هر بار خاموش کردن خودرو برای سهولت پیاده‌شدن راننده، فرمان بالا رفته و صندلی به عقب می‌رود و پس از استارت مجدد، تنظیمات به آخرین وضع پیش از خاموش شدن باز می‌گردد.

شارژر بی‌سیم
هرچند فناوری شارژ بدون‌سیم (wireless charging) بتازگی در برخی تلفن‌های همراه پرچم‌دار و پیشرفته عرضه می‌شود، این امکان بزودی روی تمام خودروها پیاده‌سازی می‌شود تا کاربران راحت‌تر از گذشته تلفن همراه خود را شارژ کنند، اما هرچند این موضوع در حال حاضر تنها با پایه‌های شارژ بی‌سیم قابل اجراست و گوشی با قرار گرفتن روی پایه، شارژ می‌شود، برخی خودروسازان خیلی سریع و پیش از این که این فناوری آن طور که باید فراگیر شود، امکان شارژ بدون سیم را روی محصولات خود قرار داده‌اند. در حال حاضر تویوتا کمری ایکس‌ال‌ای (XLE) هیبرید فول، تویوتا پریوس، برخی محصولات ب‌ام‌و، لکسوس ان‌ایکس (NX) و... از این قابلیت بهره می‌برند که فضای شارژ آنها در داخل کنسول زیر آرنج یا جلوی دسته دنده تعبیه شده است.

دوربین 360 درجه
دوربین دنده عقب و سنسورهای پارک دو مورد از امکانات بسیار کاربردی برای رانندگان هستند که خطر زیر گرفتن کودکان هنگام پارک یا برخورد با جدول و دیگر خودروها را تقریبا به صفر نزدیک می‌کند؛ اما هرچند این دو امکان این روزها روی بسیاری از خودروهای مدرن به چشم می‌خورد، دوربین 360 درجه که تنها روی برخی خودروهای بازار کشور مثل تویوتا پرادو (فول آپشن)، رنو تالیسمان، هیوندای سانتافه (فول آپشن) و... دیده می‌شود، یک امکان تکمیلی برای رانندگان است که کار پارک را تا حد زیادی آسان‌تر از گذشته می‌کند. در خودروهای مجهز به این قابلیت، با بهره‌گیری از چند دوربین دید وسیع در جای جای بدنه خودرو، نمای کاملی از اطراف خودرو در داخل نمایشگر تشکیل می‌شود که شما قادر به دیدن خودرو و اطرافش از زاویه‌ای شبیه بالا خواهید بود. این امکان جدا از کاربردی بودن، در حال فراگیر شدن روی خودروهای حد متوسط است.

سنسور نقطه کور (رادار جانبی)
یکی از امکانات داغ این‌روزهای بازار خودروهای وارداتی، سنسور نقطه کور آینه‌های جانبی است که به لطف برخی بازاریان به رادار جانبی نیز مرسوم شده است. این سنسور به شما کمک می‌کند نقاط کور آینه جانبی را نیز زیر نظر داشته باشید و اگر خودرو یا مانعی در نقطه کور آینه‌های جانبی شما وجود داشته باشد، این سنسور از طریق چراغ‌های نصب شده روی آینه‌ها یا بوق مخصوصش، شما را هوشیار می‌کند. سنسور نقطه کور که مدت زمان چندان زیادی از عرضه‌اش در بازار جهانی نمی‌گذرد، از مهم‌ترین امکاناتی به شمار می‌رود که این روزها روی بسیاری از خودروهای وارداتی نصب شده و نقش بسیار مهمی در کاهش احتمال تصادف‌های ناشی از تغییر مسیر در بزرگراه‌ها و خیابان‌ها دارد./

خودروها/ در پی فاصله گرفتن مردم از خرید خودروهای دیزل و کاهش فروش این خودروها در بازار اروپا، شرکت رنو فرانسه از تغییر استراتژی در قبال بزرگترین کارخانه تولید پیشرانه خود خبر داد و جهت جبران نزول فروش دیزل ها، افزایش تولید پیشرانه های بنزینی را در دستور کار قرار داد.
در حال حاضر 70 درصد تولیدات کارخانه ساخت پیشرانه‌ی رنو در شهر وایادولید در فاصله‌ی 200 کیلومتری شمال غرب مادرید به پیشرانه های دیزل اختصاص دارد و با توجه به رسوایی های چند سال اخیر در ارتباط با مسائل آلایندگی خودروهای دیزل و ممنوعیت فروش قریب الوقوع این خودروها در بازارهای کشورهای اروپایی، رنو تصمیم به کاهش تولید پیشرانه های دیزل گرفته و این امر به منزله‌ی عقب گرد شرکت رنو در قبال کارخانه های تولید خودرو دیزل است.
بنابر اعلام شرکت رنو، تولید پیشرانه های دیزل در کارخانه وایادولید از 70 درصد به 50 درصد کاهش خواهد یافت و در قبال این کاهش، رشد 20 درصدی تولید پیشرانه های بنزینی در دستور کار قرار خواهد گرفت. به این ترتیب تولیدات پیشرانه های دیزل و بنزینی در این کارخانه برابر و سهم هرکدام به 50 درصد خواهد رسید.
لازم به ذکر است که در 8 ماهه نخست امسال سهم فروش خودروهای دیزل در غرب اروپا به 45.7 درصد کاهش یافته است و این در حالی است که در سال 2016 میلادی سهم دیزل ها در بازار این منطقه 50 درصد بود. کارخانه تولید پیشرانه رنو در وایادولید 42 درصد از تولیدات پیشرانه خودرو در کل اروپا را به خود اختصاص داده است.

منبع:آخرین خبر

آیا میدانید هواپیما از چه اجزایی تشکیل شده است؟

بانک اطلاعات خودرو/ در صورت استفاده صحیح و رعایت چند نکته مهم، میتوان از هزینه های سرسام آور پیشگیری کرد و عمر طولانی گیربکس را تا دو برابر تضمین نمود. 

1- از تعویض حالت گیربکس (P, R, N, D) در زمان حرکت خودداری کنید. عمل مکانیکی تعویض حالتهای مختلف گیربکس اتوماتیک، با کمک تعدادی کلاچ و نوار قرارگرفته درون گیربکس صورت میگیرد. این کلاچ‌ها و نوارها دارای موادی هستند که با ایجاد اصطکاک، عمل تعویض حالت دنده را میسر میسازند. درصورتیکه همواره پیش از تعویض حالت دنده، کاملاً به حالت سکون درآمده و ترمز را فشار دهید؛ بدون تردید با این مکانیسم، اتومبیل شما بیشتر عمر خواهد کرد.
2- در حالت خلاص (Neutral) رانندگی نکنید. خلاص کردن گیربکس اتوماتیک روی سراشیبی باعث کاهش مصرف سوخت خودروی شما نخواهد شد.خودروهای دنده اتوماتیک پیشرفته تر بهاندازهای هوشمند هستند که در سرازیری سوخترسانی را به موتور کم کرده و موجب کاهش در مصرف سوخت میشوند. 
3- هرگز به بهانه شتاب اولیه بیشتر، در زمان گاز دادن حالت (Drive) را انتخاب نکنید. نگه داشتن پدال گاز در وضعیت خلاص و سپس انتخاب D برای راه افتادن میتواند خسارت و آسیب جبران ناپذیری به گیربکس اتوماتیک خودروی شما وارد نماید. 
4- قبل از توقف کامل خودرو، حالت P (پارک) را درگیر نکنید. اکثر خودروهای گیربکس اتوماتیک جدید به شما اجازه انتخاب وضعیت پارک را در حال حرکت نمیدهند.
5- عدم توجه به سرویس های دوره ای گیربکس اتوماتیک. عملکرد دنده های خورشیدی و تورک کانورتر در گیربکس اتوماتیک با وجود روغن ارتباطی مستقیم دارند. اجزا و متعلقات داخلی گیربکس اتوماتیک در زمان استفاده به دمای بسیار بالایی می رسند و در صورت کافی نبودن روغن، عدم تعویض و ریختن روغن اشتباه؛ احتمال وارد شدن آسیب جدی به مکانیزم آن وجود دارد. 

در حالت ایده آل بهتر است پس از هر 5000 کیلومتر کارکرد، میزان سطح روغن گیربکس اتوماتیک به وسیله گیج یا نشانه روغن تعبیه شده بررسی شود و توصیه میشود برای خودروهای عام مورد استفاده شهری روغن گیربکس اتوماتیک پس از هر 24 ماه یا 50 هزار کیلومتر (هرکدام زودتر اتفاق افتاد) تعویض شود.

منبع:آخرین خبر

کاوازاکی سازنده معروف ژاپنی موتور سیکلت این مطلب را که برنامه برای آینده است منتشر کرده است. این برنامه شامل ایجاد یک دستیارصوتی با هوش مصنوعی است که موجب تعامل موتور سیکلت با راننده خود می شود. به عبارت ساده، یک موتور سیکلت با شخصیت ساخته خواهد شد.

حوادث

30 درصد تصادفات در محل‌های حادثه‌خیز راه‌ها

شهریور 25, 1395 649
رییس پلیس‌راه راهور ناجا گفت: تصادفات جاده‌ای تنها در نقاط حادثه‌خیز سالانه حدود…

2 تصادف و 3 کشته

شهریور 10, 1395 879
سرهنگ اردشير جمشيدي راد در تشريح اين حوادث اظهار داشت: در 24 ساعته گذشته دو فقره تصادف در…

جزئیات 8 تصادف جمعه با 11کشته و 12 مجروح

شهریور 06, 1395 735
با سپري شدن آخرين روز هفته، ٨ تصادف مهم جاده اي را هم پشت سر گذاشتيم. گرچه بعضي از اين…

برخورد قطار با درخت در ایتالیا

مرداد 28, 1395 711
در برخورد قطار در جنوب فرانسه با تنه درخت ۵۰ تن مصدوم شدند. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی…

5 کشته و زخمی بر اثر برخورد کامیون با پراید

مرداد 25, 1395 773
رییس مرکز فرماندهی و کنترل ترافیک پلیس راهور ناجا : بر اثر برخورد کامیون با پراید یک تن…

26 کشته و زخمی بر اثر تصادف اتوبوس در کالیفرنیا

مرداد 16, 1395 638
براثر برخورد اتوبوس حامل 30 مسافر در کالیفرنیا با میله فلزی راهنمای مسیر، 26 تن کشته و…

فنی

آیا از سلامت باتری خودروی خود اطمینان دارید؟

بهمن 27, 1395 803
سلامت باتری: برای تشخیص سلامت باتري خودرو در نوع تر آن، مي‌توانید سطح الکترولیت یا…

روش تمیز کردن سوپاپ با اسپری انژکتورشور

بهمن 27, 1395 12728
روش تمیز کردن سوپاپ با انژکتور شور به شرح زیر است:

چطور درهای یخ بسته خودرو را باز کنیم؟

دی 12, 1395 831
چنانچه به هر دلیلی در یک شب سرد مجبور به پارک خودروی خود در فضای باز شدید و به محلول یا…

10 عادت آسیب زا به خودرو

آذر 01, 1395 779
خرید یک خودرو را باید سرمایه‌گذاری بزرگی دانست که بسیاری از ما انتظار داریم در این…

کاهش مصرف سوخت در زمستان

آذر 01, 1395 727
از لحاظ علمی، مولکول‌ها در هوای سرد سعی می‌کنند در فاصله‌ی کمتری از هم حرکت کنند و…

تشخيص مشكل و عيب يابي موتور از طريق رنگ دود اگزوز

آبان 29, 1395 1074
خودرو در زندگي امروز به جزئي از ملزومات زندگي بشــر تبديل شــده اســت و ديگر كمتر خانواده…

ایران

واکنش روزنامه مشهور آمریکایی به پرتاب ماهواره نور

شهریور 27, 1395 1128
مردادماه سال جاری تولید 6 مدل وانت در خودروسازان داخلی متوقف شد.در این مدت تولید وانت…

ممنوعیت پرداخت نقدی به پارکبانان

شهریور 24, 1395 951
پارکبان‌ها سال‌هاست حاشیه‌های خیابان‌ها را قُرُق کرده‌اند و گوش به زنگ صدای ترمز…

طرح دو فوریتی حفظ سامانه کارت هوشمند سوخت

شهریور 10, 1395 930
حسینعلی حاجی‌ دلیگانی نماینده مردم شاهین‌شهر در مجلس شورای اسلامی گفت: حفظ سامانه کارت…

رنگ و بوی سیاسی برخی انتصابها در شرکتهای خودرویی

شهریور 09, 1395 949
در آستانه دور دوازدهم انتخابات ریاست جمهوری، برخی انتصابها در بنگاه‌های اقتصادی رنگ…

اجرایی نشدن مصوبه مجلس توسط دولت

شهریور 07, 1395 922
بند (ح) تبصره 14 لایحه بودجه سال جاری شاید مهمترین قسمت لایحه بودجه بود که دولت آنرا…

نمایشگاه ایران رایدکس و ایجاد زیر ساخت موتورهای برقی وهیبریدی

شهریور 01, 1395 954
فریبا خاک‌زاد، در نشست خبری سومین نمایشگاه بین المللی ایران رایدکس، اظهار کرد: در حال…

جهان

سنگین ترین دوچرخه جهان

شهریور 23, 1395 869
فرانک دواز ۴۹ سال سن دارد، او به مدت سه ماه روی طرح و ساخت دوچرخه‌اش کار کرد تا…

دوچرخه هایی با کاربری متفاوت

شهریور 11, 1395 807
خیلی از افراد ترجیح می‌دهند برای انجام امور روزمره‌ی خود به جای اتومبیل از دوچرخه…

تصاویری از زیباترین ایستگاه‌های متروی جهان

شهریور 10, 1395 717
مترو یکی از وسایل نقلیه‌ای است که در شهرهای مختلف جهان طرفداران زیادی دارد. کریس فورسیس،…

تابلوهای راهنمایی ورانندگی احتمالی آینده

شهریور 02, 1395 719
آینده‌ی صنعت خودرو نامعلوم است و نمی‌توان به‌صورت دقیقآن را پیش‌بینی کرد ولی…

پرتاب دلتا4

مرداد 29, 1395 720
موشک دو مرحله ای دلتا 4 از پایگاه هوایی کیپ کاناورال فلوریدا پرتاپ شد این موشک یک ماهواره…

رنو دومین خودروساز پرفروش اروپا در 2016

مرداد 24, 1395 787
آمار و ارقام جدیدی که توسطانجمن تولید کنندگان خودرو اروپا (ACEA) منتشر شده نشان…