Assign modules on offcanvas module position to make them visible in the sidebar.
بانک اطلاعات خودرو/ در صورت استفاده صحیح و رعایت چند نکته مهم، میتوان از هزینه های سرسام آور پیشگیری کرد و عمر طولانی گیربکس را تا دو برابر تضمین نمود.
1- از تعویض حالت گیربکس (P, R, N, D) در زمان حرکت خودداری کنید. عمل مکانیکی تعویض حالتهای مختلف گیربکس اتوماتیک، با کمک تعدادی کلاچ و نوار قرارگرفته درون گیربکس صورت میگیرد. این کلاچها و نوارها دارای موادی هستند که با ایجاد اصطکاک، عمل تعویض حالت دنده را میسر میسازند. درصورتیکه همواره پیش از تعویض حالت دنده، کاملاً به حالت سکون درآمده و ترمز را فشار دهید؛ بدون تردید با این مکانیسم، اتومبیل شما بیشتر عمر خواهد کرد.
2- در حالت خلاص (Neutral) رانندگی نکنید. خلاص کردن گیربکس اتوماتیک روی سراشیبی باعث کاهش مصرف سوخت خودروی شما نخواهد شد.خودروهای دنده اتوماتیک پیشرفته تر بهاندازهای هوشمند هستند که در سرازیری سوخترسانی را به موتور کم کرده و موجب کاهش در مصرف سوخت میشوند.
3- هرگز به بهانه شتاب اولیه بیشتر، در زمان گاز دادن حالت (Drive) را انتخاب نکنید. نگه داشتن پدال گاز در وضعیت خلاص و سپس انتخاب D برای راه افتادن میتواند خسارت و آسیب جبران ناپذیری به گیربکس اتوماتیک خودروی شما وارد نماید.
4- قبل از توقف کامل خودرو، حالت P (پارک) را درگیر نکنید. اکثر خودروهای گیربکس اتوماتیک جدید به شما اجازه انتخاب وضعیت پارک را در حال حرکت نمیدهند.
5- عدم توجه به سرویس های دوره ای گیربکس اتوماتیک. عملکرد دنده های خورشیدی و تورک کانورتر در گیربکس اتوماتیک با وجود روغن ارتباطی مستقیم دارند. اجزا و متعلقات داخلی گیربکس اتوماتیک در زمان استفاده به دمای بسیار بالایی می رسند و در صورت کافی نبودن روغن، عدم تعویض و ریختن روغن اشتباه؛ احتمال وارد شدن آسیب جدی به مکانیزم آن وجود دارد.
در حالت ایده آل بهتر است پس از هر 5000 کیلومتر کارکرد، میزان سطح روغن گیربکس اتوماتیک به وسیله گیج یا نشانه روغن تعبیه شده بررسی شود و توصیه میشود برای خودروهای عام مورد استفاده شهری روغن گیربکس اتوماتیک پس از هر 24 ماه یا 50 هزار کیلومتر (هرکدام زودتر اتفاق افتاد) تعویض شود.
منبع:آخرین خبر
در دنیا خودروهای زیادی وجود دارد که می تواند توجه خیلی ها را به خود جلب کند اما این 3 خودرو از آن محصولاتی است که با داشتن پیشرفته ترین فناوری ها همه دلشان می خواهند داشته باشند.
کلیک- امروزه مردم دنیا با تکنولوژی های بسیار جدیدی روبرو هستند و با کلی اطلاعات که در جهان اینترنت هر صدم ثانیه در حال انتشار است. از یک ویدیوی بازی یک گربه خانگی گرفته تا بازی با یک هیولای ترسناک. اما صحبت ما در اینجا تکنولوژی های واقعی هستند که می توانند با تاثیر عمیق خود باعث متحول شدن جهان شوند. مثل خودرو سازانی که تلاش می کنند هر آنچه را ممکن است روی محصولات چهار چرخ خود انجام دهند.
مثل سه خودروی پیشرفته ای که امروز می خواهیم از آن ها صحبت کنیم و الان در بازار وجود دارند. در ساخت هیچ یک از این خودرو ها از اورانیوم کربنیزه شده استفاده نشده و هیچ کدام نیز از تریلیتیوم (ماده خیالی موجود در فیلم (Star-Trek) برای حرکت کردن استفاده نمی کنند؛ اما این پنج خودرو پیشتازان کنونی تکنولوژی هستند. در ادامه شما را با این پنج خودرو که از نظر فناوری چشم هر بیننده ای را به خود خیره می کنند آشنا می کنیم.
ولوو XC90
ولوو این محصول را به تازگی روانه بازار کرده است. ساخته ای که با ورودش حسابی غوغا به پا کرده. این محصول با ترکیب طراحی زیبا، امکانات رفاهی فراوان و مهمتر از همه جدیدترین تکنولوژیها محصولی فوق العاده را ساخته است. هر چند این محصول معمولی ترین و نرمال ترین خودرو بین این ۵ خودرو برتر است اما ولوو XC90 قطعا یکی از آینده نگر ترین خودرو هایی است که امروزه در جاده ها تردد میکند.
در داخل کابین این خودرو یک صفحه نمایش بزرگ از نوع لمسی در کنسول مرکزی نصب شده که میتوان بسیاری از امکانات خودرو را با آن کنترل کرد. از طرفی در صفحه نشان دهنده ها نیز از انواع دیجیتالی استفاده شده است.
غیر از این، این خودرو امکانات ایمنی و رفاهی دیگری نیز دارد که می توان بین آن ها به سیستم کمکی پارک و سیستم هشدار ترافیک پیش رو اشاره کرد.
اگر این مواردی که گفته شد برایتان کافی نباشد بد نیست بدانید که ولوو XC90 به طیفی از پیشرانه های بسیار قوی نیز تجهیز شده. پیشرفته ترین این پیشرانه ها مدل T8 هیبریدی است که از یک پیشرانه ۲ لیتری بنزینی و یک پیشرانه برقی ۸۰ اسب بخاری تشکیل شده. مجموع قدرت این مجموعه هیبریدی معادل ۴۰۰ اسب بخار و گشتاور آن نیز ۵۷۸ نیوتن متر است.
تسلا مدل X
در این لیست باید جدید ترین محصول کالیفرنیا را نیز اضافه کنیم. تسلا مدل ایکس، شاسی بلند لوکس این سازنده خودرو های برقی به حساب می آید که تکنولوژی های موجود در آن بیشتر به فیلم های علمی تخیلی شباهت دارند. یکی از جذاب ترین امکانات این خودرو سیستمی است که (Bioweapon Defense Mode) یا حالت دفاع در برابر سلاح میکروبی نام دارد.
این سیستم مانع ورود ذرات مضر به داخل کابین می شود و برای این کار از فیلتر های (HEPA) استفاده می کند که جزو تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی به حساب می آید. ویژگی جالب دیگر این خودرو درب های آن است که مثل بال های عقاب باز شده و به خودروی DwLorean شباهت دارند.
مجموعه مولد نیروی تمام الکتریکی این خودرو به شاسی بلند تسلا این توانایی را می دهد که تا در عرض ۳.۲ ثانیه به مرز یکصد کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند.
همچنین باید به سیستم رانندگی خودکار اختصاصی تسلا با نام اتو پایلوت اشاره کرد. هر چند این سامانه در ماه های اخیر جنجال زیادی به پا کرده است اما همچنان اولین انتخاب کسانی است که به به سراغ اینگونه سیستم ها می روند.
بی ام و i8
بیام و i8 از آن خودرو های است که به دلیل خطوط هندسی برجسته و تناسب شگفت انگیزی که دارد بسیار جذاب بوده و تا ۵۰ سال آینده هم در فیلم ها دیده می شود. تصور کنید ویل اسمیت برای نبرد با موجودات فضایی از این خودرو استفاده کند. این خودرو ها با مواد خوبی ساخته شده و کاهش وزن و همخوانی با خصیصه های اسپرتی خودرو از موادی چون آلومینیوم و پلاستیک تقویت شده با فیبر کربن استفاده شده است.
این خودرو مجهز به یک پیشرانه سه سیلندر بنزینی به حجم ۱.۵ لیتر است که نیروی خود را به محور عقب انتقال می دهد. یک الکترو موتور نیز در بخش جلو وجود دارد که نیروی خود را به محور جلو منتقل می کند. مجموع قدرت این پیشرانه ها برابر با ۳۶۲ اسب بخار و گشتاور آن ها معادل ۵۶۹ نیوتن متر است. چنین نیروی برای دستیابی i8 به سرعت یکصد کیلومتر بر ساعت در کمتر از ۴ ثانیه کافی است و می تواند این خودرو را به حداکثر سرعت ۲۵۰ در ساعت برساند. باید اشاره کنیم که بیام و i8 می تواند در حالت تمام برقی تا مسافت ۳۵ کیلومتر حرکت کند.
عضو هیات علمی دانشگاه اصفهان، سوخت سبز که مخلوطی از اتانول با بنزین ، بیوفیول(\\\' biofuel\\\' ) است را یکی از بهترین جایگزین ها برای بنزین در وسایل نقلیه جهت کاهش آلودگی هوا دانست. عباس المدرس اظهار کرد: اتانول بر خلاف سایر مواد اکسیژن زا مانند سرب (آلاینده هوا) و ام تی بی ای (آلاینده آب های زیر زمینی و سرطان زا ) هیچگونه آلایندگی ندارد.
وی گفت: اتانول تولیدی در کشور از ملاس نیشکر و چغندر قند به اندازه ای است که تنها به مصارف پزشکی و صنعتی می رسد و امکان توسعه کشت این گیاهان به علت مسائل موجود در مراحل کاشت، داشت و برداشت وجود ندارد و در نتیجه کشور با کمبود شکر و ملاس مواجه است.
المدرس اضافه کرد: حدود نیمی از شکر مورد نیاز و ملاس وارد می شود.
وی افزود: گیاه سورگوم شیرین به عنوان یک گیاه صنعتی برای تولید اتانول کشت می شود و به دلیل اینکه این گیاه مصرف غذایی ندارد، آبیاری آن با پساب فاضلاب میسر است.
المدرس گفت: گیاه سورگوم شیرین مقاوم به خشکی و شوری بوده و می توان آنرا در زمین های حاشیه ای با ویژگی های نامناسب مانند خاک های شور، بافت نا مناسب و خشک کشت نموده و با پساب فاضلاب آبیاری نمود.
عضو هیات علمی گروه زیست شناسی دانشگاه اصفهان عنوان کرد: خودروها منبع بیش از 70 درصد آلودگی های هوا هستند، همچنین آلودگی های ناشی از مصرف سوخت خودروها در ایران سه برابر کشورهای اتحادیه اروپا است.
المدرس افزود: این در حالی است که تردد وسایل نقلیه دراین کشورها چهار برابر ایران است.
وی اظهار کرد: هر دستگاه موتور سیکلت در ایران معادل 8 خودرو آلودگی ایجاد میکند و 80 درصد مرگ و میر در کشور ناشی از آلودگی های هوا است و جای تعجب نیست که سرطان و بیماری های تنفسی دومین وسومین علت مرگ و میر در ایران بوده و سیر صعودی دارند.
المدرس اعلام کرد: آمارها نشان میدهد، آلودگی های هوا در شهر اصفهان نسبت به سایر شهرها بیشتر و این امر به دلیل مشکلات احتراق سوخت است.
وی گفت: در سال 93، شهر اصفهان با داشتن شاخص آلودگی ٢٩/٧٥ سومین شهر آلوده ایران بود.
این عضو هیات علمی دانشگاه اصفهان با اشاره به اینکه در سال 93 طرح تحقیقات تولید سوخت های زیستی از گیاهان پر انرژی در این دانشگاه پایان یافت ، افزود: این طرح برای تولید انبوه، آماده سرمایه گذاری است.
عضو کمیسیون حمل و نقل، محیط زیست و فناوری اطلاعات شورای اسلامی شهر اصفهان در این نشست گفت: استفاده از اتانول و سوخت سبز می تواند تا 90 درصد از آلاینده های جوی را کاهش دهد و این سوخت مهمترین راهکار برون رفت از چالش آلودگی هواست.
نورالله صلواتی تاکید کرد: در حال حاضر آلودگی هوای اصفهان بزرگترین معضل و دغدغه این شهر است و باید به سمت استفاده از سوخت سبز رفت.
وی با بیان اینکه حساس ترین مرحله برای استفاده از سوخت سبز، مخلوط اتانول با بنزین است، افزود: مسئولان استانداری، مدیریت شهری، جهاد کشاورزی، شرکت پخش و پالایش، سازمان آب و فاضلاب، علوم پزشکی، محیط زیست، اتاق هم اندیشی و فکر استان، ستاد کاهش آلودگی هوا و سرمایه گذاران باید دست به دست هم بدهند تا این مهم تحقق یابد.
صلواتی گفت: اکنون در کشورهای زیادی از سوخت سبز برای کاهش آلاینده های جوی استفاده می شود و باید در ایران نیز مورد استفاده قرار گیرد.
منابع عمده تولید اتانول در دنیا نیشکر (برزیل)، ذرت (امریکا)، گندم (اروپا) و ملاس نیشکر(هندوستان) است.
در کشور ما این محصولات به مصرف انسان و یا تغذیه دام رسیده و نمی توان از انها اتانول تولید نمود.
از محصولات جانبی گیاه سورگوم شیرین، پس از تولید اتانول می توان گاز متان تولید نموده در وسایل نقلیه گاز سوز (سی ان جی) مصرف نمود و یا همزمان برق و حرارت تولید کرد. همچنین محصول جانبی نهائی کود آلی است که در کشاورزی مصرف می شود
.
برگرفته از سایت ایمان نیوز
تکنولوژی های جدید خودرو
سيستم ABS(Anti lock barking system ):
متوقف ساختن خودرو مهم تر از به حرکت در آوردن آن است
سيستم ABS چه امكاناتي را فراهم مي آورد
1.مسافتهاي توقف
3.كنترل فرمان
اصول عملكردABS:
وقتی یک خودرو با سرعت ثابت حرکت می کند سرعت حرکت خودرو با سرعت چرخ های آن متناسب است به عبارتی دیگر لغزش تایرها وجود ندارد . اما وقتی راننده به منظور کم کردن سرعت خودرو ،بر روی پدال ترمز فشار می آورد ، سرعت چرخ ها به تدریج کم شده و تناسب چرخ ها با بدنه خودرو نیز از بین می رود ، باید توجه داشت که بدنه خودرو به سبب نیروی اینرسی تمایل به حرکت دارد، در این حالت یک لغزش کوچک بین چرخ ها و سطح جاده ایجاد می شود
اجزاي سيستم ABS :
1.سنسورهاي سرعت 2. واحد کنترل الکترونیک
سيستم كنترل الكترونيكي پايداري خودروESP(Electronic stability program ):
اين سيستم موجب بهبود عكس العمل خودرو در شرايط بحراني در محدوده قوانين فيزيك مي شود خيلي از رانندگان از رانندگي دركي از مفاهيم رانندگي نداشته و بنابراين نمي دانند كه چسبندگي خودرو به سطح جاده از دست مي رود چه واكنشي نشان دهند
بنابراين مستقل از واكنش راننده سيستم اقدامات اصلاحي خود را بر روي ترمزها وموتور انجام مي دهد و كنترل خودرو دست راننده باقي مي ماند
ESPدر سه حالت وارد عمل ميگردد
1.كم دور زني 2.بيش دورزني 3 .هر دو حالت فوق
كم دورزني :
عمل مذکور که باعث از دست رفتن پایداری خودرو می شود کاهش شدید چسبندگی بین تایرهای جلو و سطح جاده.
بيش دورزني:
سيستم كنترل رانشTCS Traction control system ) ):
اهداف سیستم کنترل رانش :
هدف این سیستم حفظ پایداری و فرمان پذیری مناسب خودرو در حین شتاب گیری درجاده هایی است که یکی از چرخ ها یا هر دو چرخ محرک به هر دلیل شروع به لغزش کند. به وسیله ضریب اصطکاک ایجاد شده بین تایر و جاده ماکزیمم انتقال گشتاور به چرخ ها تعیین می شود که اگر گشتاور از سطح مورد نظر تجاوز کند چرخ ها به دور خود خواهند چرخید.
کنترل سرعت چرخ به دو روش انجام می شود :
1:استفاده از ترمز سیستم کنترل رانش یا عمل کننده ABS
2: کاهش گشتاور موتور به وسیله از کار انداختن یکی از انژکتور
كروز كنترلCruise Control) ):
به طور ساده می توان آن را ابزاری برای ثابت نگاه داشتن سرعت خودرو در میزان مورد درخواست راننده عنوان نمود. مثلا اگر سرعت را روی ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت تثبیت نمایید خودرو به صورت اتوماتیک تحت هر شرایطی این سرعت را برای شما ثابت نگه میدارد، حتی در سربالایی ها، سراشیبی ها و یا هنگام وزش باد مخالف سرعت شما تغییر نخواهد کرد، کروز کنترل علاوه بر این به شما این امکان را می دهد تا بدون نیاز به فشردن پدال های ترمز و گاز و تنها با فشردن دکمه های دستی، سرعت خود را با هر بار فشردن دکمه ۱ کیلومتر بر ساعت افزایش یا کاهش دهید
کروز کنترل در هنگام فشردن پدال ترمز و همچنین در مورد خودروهای دنده معمولی فشردن پدال کلاچ از مدار خارج می شود، که البته به وسیله فشردن دکمه دیگری دوباره سرعت قبلی که توسط راننده تثبیت شده بود از حافظه سیستم قابل بازیابی است.
انواع نسل های کروز کنترل:
1: نسل اول سيستم كنترل سرعت معمولي كه فقط سرعت را كنترل مي كند وفاصله زماني درآن كنترل نمي شود .
2: نسل دوم علاوه بر كنترل سرعت قابل تطبيق با شرايط رانندگي و كنترل فاصله زماني 3: نسل سوم كه نسل پيشرفته اين سيستم حساب مي شود با داشتن دو سنسور هم در جلو وهم درعقب خودرو فاصله زماني هم درجلو وهم در عقب خودرو كنترل مي كند
مزایای استفاده از دستگاه کروز کنترل
2: کاهش مصرف سوخت به میزان قابل توجه
3: عدم تخطی از سرعت مجاز در جاده ها که گاهی به صورت نا خود آگاه اتفاق می افتد
4: آسانتر شدن رانندگی
5:افزايش ميانگين سرعت واطمينان وديد جلو در هنگام رانندگي
6: عدم جريمه پليس راهنمايي رانندگي به دليل سرعت ثابت و مطمئن
7: كاهش خستگي در هنگام رانندگي وكاهش مصرف لنت ترمز
شيشه هاي ايمني:
انواع شیشه های خودرو:
شیشه های خودرو به دو دسته تقسیم میشوند. دسته اول شیشه های لامینیتد یا لامینه و دسته دوم شیشه های تمپردهستند.
شیشه های Laminated :
در این نوع از شیشهها از یک فیلم پلاستیکی به نام PVB که بوسیله دو لایه شیشه احاطه شده، استفاده میشود . لایه PVB شیشهها را در هنگام شکست در جای خود نگه داشته و از پرتاب شدن خرده های شیشه که باعث ایجاد جراحت برای سرنشینان خواهد شد، جلوگیری میکند . همچنین به دلیل داشتن خاصیت ارتجاعی از پرتاب شدن سرنشینان به خارج از خودرو در هنگام حوادث احتمالی نیز جلوگیری میکند
شيشه های Tempered :
اين نوع از شيشه ها که با نام Toughened نيز شناخته می شوند ، پس از شکل دهی و برشکاری در يک سيکل حرارتی قرار مي گيرند ، بدين ترتيب که ابتدا شيشه تا دمای ۷۰۰-۶۰۰ درجه گرم شده و سپس به سرعت سرد می شود که اين امر استحکام شيشه را ۵ تا ۱۰ برابر بيشتر می نمايد ، همچنين بدليل تنش سطحی ايجاد شده ناشی از سرد شدن سريع ، در هنگام شکست اين نوع شيشه ها به ذراتی کوچک و ريز و بدون لبه های تيز و برنده تبديل می شوند که اين امر امکان آسيب ديدن سرنشينان را تا حد زيادی کاهش می دهد ، اما نه بطور صد در صد همانگونه که گفته شد هر گونه عمليات برشکاری و خمکاری پس از عمليات تمپر منجر به شکستن اين نوع از شيشه ها خواهد شد و تمامی عمليات ها بايد قبل از تمپر شدن انجام شود
مربوط به كاهش خسارت و جراحات كه از ناحيه خودرو به اشخاص پياده ،موتور سوار، دوچرخه سوار،........ وارد مي آيد.
ميزان خسارت به عواملي چون :
1.تغيير شكل بدنه خودرو پس از وارد آمدن ضربه
2.شكل خارجي بدنه خودرو بستگي دارد
برخورد با سپر:
بیشتر تصادفات عابران پیاده با خودرو هنگامی صورت میپذیرد كه خودرو در حال حركت به سمت جلوست. در چنین حالتی خودروی در حال حركت به عابر ایستاده یا در حال حركت ضربه وارد میكند و در ادامه عابر به زمین میافتد
پس در واقع عابر پیاده در تصادفات 2 بار ضربه میخورد، یك بار توسط خودرو و یك بار توسط زمین. بیشترین صدمات جانی در مرحله برخورد خودرو با عابر صورت میپذیرد، لذا بیشترین تمهیدات و بررسیها در این مرحله صورت میپذیرد.
امروزه يكي از استانداردهاي اجباري در ارتباط با طراحي بدنه خارجي خودرو، ارتفاع سپرهاي جلوي خودروها مي باشد. اين اندازه در اروپا به طور متوسط درحدود mm 450 مي باشد.
جايگاه سپر در بحث جذب انرژي خودروها :
وظيفه اصلي سپر جلوگيري از انتقال شوک وارده به سرنشينها و جذب انرژي در تصادفات و همچنين كاهش ضربه در صدمات وارده به عابر پياده مي باشد.
اما سپرها را از نظر طراحي جذب ضربه در دسته هاي مختلفي قرار مي گيرند كه عبارتند از:
1:سپرهاي با ادوات جاذب انرژي
2:سپرهاي با ساختار جاذب انرژي
3:سپر هاي تلفيقي
1:سپرهاي با ادوات جاذب انرژي:
در پشت سپر و در بين اتصالات آن به بدنه ، ادوات مكانيكي جاذب انرژي مانند انواع فنر يا دمپر هاي روغني يا لاستيك ها وپنل هاي جاذب انرژي قرار داده ميشود عيب اين سيستم گراني آن است
2.سپرهاي با ساختار جاذب انرژي :
اينگونه سپر ها به صورت ساختاري طوري طراحي مي شوند كه جاذب انرژي باشند به طوري كه زماني كه ضربه به آنها وارد مي گردد ضربه را در خود جذب نمايند كه در شكل زير نمونه اي از آن را مشاهده مي نماييد
همان طور كه از نام اين نوع سپرها مشخص است اين نوع سپرها در آنها تركيبي از دو روش قبل را شامل مي گردد كه در آنها هم از جاذب هاي انرژي استفاده شده وهم خود سپر طوري ساخته شده است كه خاصيت جذب ضزبه را دارا است
برخورد بالاي پا با لبه ي در موتور(كاپوت):
در موتور خودرو از ورق فلزی ساخته میشود و ساختار آن به گونهای است كه هنگام برخورد نمیتواند به خوبی از سر شخص مصدوم محافظت كند اما بیشتر صدمات جدی كه از این ناحیه به وجود میآید در مواردی است كه فاصله نامناسبی بین در موتور(كاپوت) و موتور وجود دارد. فاصله حدود ۱۰ سانتیمتر، خطر مرگ عابران را هنگام تصادف كاهش میدهد. ایجاد فضا در زیر در موتور معمولاً به راحتی امكانپذیر نیست زیرا محدودیتهای دیگری مانند آیرودینامیك، زیبایی و غیره نیز در طراحی وجود دارد.
درب موتور فعال:
در اين روش ازيك سنسور كه در سپر جلوي خودرو كار گذاشته شده است بهره برده شده است كه در زمان تصادف با عابر پياده ويا ديگر موانع(مانند تير چراغ برق )قادر به تشخيص آنها است در زمان تصادف نگهدارنده درب موتور به سمت بالا حركت نموده تا در اين حالت سر عابر پياده در يك صفحه منعطف پذير برخورد نماييد