Assign modules on offcanvas module position to make them visible in the sidebar.
بانک اطلاعات خودرو/ در صورت استفاده صحیح و رعایت چند نکته مهم، میتوان از هزینه های سرسام آور پیشگیری کرد و عمر طولانی گیربکس را تا دو برابر تضمین نمود.
1- از تعویض حالت گیربکس (P, R, N, D) در زمان حرکت خودداری کنید. عمل مکانیکی تعویض حالتهای مختلف گیربکس اتوماتیک، با کمک تعدادی کلاچ و نوار قرارگرفته درون گیربکس صورت میگیرد. این کلاچها و نوارها دارای موادی هستند که با ایجاد اصطکاک، عمل تعویض حالت دنده را میسر میسازند. درصورتیکه همواره پیش از تعویض حالت دنده، کاملاً به حالت سکون درآمده و ترمز را فشار دهید؛ بدون تردید با این مکانیسم، اتومبیل شما بیشتر عمر خواهد کرد.
2- در حالت خلاص (Neutral) رانندگی نکنید. خلاص کردن گیربکس اتوماتیک روی سراشیبی باعث کاهش مصرف سوخت خودروی شما نخواهد شد.خودروهای دنده اتوماتیک پیشرفته تر بهاندازهای هوشمند هستند که در سرازیری سوخترسانی را به موتور کم کرده و موجب کاهش در مصرف سوخت میشوند.
3- هرگز به بهانه شتاب اولیه بیشتر، در زمان گاز دادن حالت (Drive) را انتخاب نکنید. نگه داشتن پدال گاز در وضعیت خلاص و سپس انتخاب D برای راه افتادن میتواند خسارت و آسیب جبران ناپذیری به گیربکس اتوماتیک خودروی شما وارد نماید.
4- قبل از توقف کامل خودرو، حالت P (پارک) را درگیر نکنید. اکثر خودروهای گیربکس اتوماتیک جدید به شما اجازه انتخاب وضعیت پارک را در حال حرکت نمیدهند.
5- عدم توجه به سرویس های دوره ای گیربکس اتوماتیک. عملکرد دنده های خورشیدی و تورک کانورتر در گیربکس اتوماتیک با وجود روغن ارتباطی مستقیم دارند. اجزا و متعلقات داخلی گیربکس اتوماتیک در زمان استفاده به دمای بسیار بالایی می رسند و در صورت کافی نبودن روغن، عدم تعویض و ریختن روغن اشتباه؛ احتمال وارد شدن آسیب جدی به مکانیزم آن وجود دارد.
در حالت ایده آل بهتر است پس از هر 5000 کیلومتر کارکرد، میزان سطح روغن گیربکس اتوماتیک به وسیله گیج یا نشانه روغن تعبیه شده بررسی شود و توصیه میشود برای خودروهای عام مورد استفاده شهری روغن گیربکس اتوماتیک پس از هر 24 ماه یا 50 هزار کیلومتر (هرکدام زودتر اتفاق افتاد) تعویض شود.
منبع:آخرین خبر
عصر خودرو/ در قالب فیسلیفت خانواده لئون برای مدل سال ۲۰۱۷، مدل عملکردمحور این خانواده یعنی کوپرا، ۱۰ اسببخار قدرتمندتر از قبل یعنی با ۳۰۰ اسببخار قدرت معرفی شد اما با این وجود نیز اختلاف قدرت ۱۰ اسببخاری بین لئون کوپرا ۲۰۱۷ و همزاد آلمانی این خودرو، یعنی VW Golf R وجود دارد.
با Leon Cupra R که قدرتمندترین ساخته سری تولیدی در تاریخ SEAT لقب میگیرد، این اختلاف قدرت از میان رفته است. لئون کوپرا R با تیراژ تولیدی محدود به تنها 799 دستگاه، از نسخه 310 اسبی موتور 2.0 لیتری توربو که متصل به گیربکس 6 سرعته دستی و مُحرک محور جلو است، نیرو میگیرد.
البته این مدل با گیربکس 7 سرعته اتومات دوکلاچ نیز قابل سفارش خواهد بود که در این صورت، قدرت موتور به 300 اسببخار محدود میشود.
همچنین برای ارتقای توان عملکردی، تغییرات دیگری نیز به نسبت کوپراهای عادی اعمال شده مثل استفاده از سیستم اگزوز اسپرتیتر، تقویت قوای توقف با سیستم ترمز برمبو، تجدیدنظر در سیستم انتخاب حالت رانندگی (DCC) و دستکاری زاویه کمبر محور جلو و متناسب با این خوی تهاجمیتر، چهرهای وحشیتر با اجزای برآمده و آیرودینامیکتر روی گلگیرهای جلو و عقب نیز برای آن طراحی شده است که در ترکیب با طرحرنگ مِسی برخی از اجزای بدنه، ژست اختصاصیتری به این هاتهَچ اسپانیایی میدهند.
منبع:آخرین خبر