يک طراح موتورهاي بي ام و در استانبول از طرح موتورسيکلت مفهومي و جديد خود رونمايي کرده است. اين موتور که براي شرکت بي ام و طراحي شده است از طراحي راديکال و خاصي برخوردار است که با توجه به شکل و شمايلي که دارد براي مرد خفاشي (بتمن) کاربرد بيشتري دارد. اين طراح ترکيه اي با الهام گرفتن از طبيعت و کوسه اقدام به طراحي اين موتور سنگين کرده است.
چرخ جلو در اين موتور ديده نمي شود و در زير پوشش بدنه با خطوط تيزي پنهان شده است و بر عکس چرخ عقب آن کاملاپيداست. اين طراحي شايد ظاهر جديدي براي يک موتورسيکلت باشد اما بدون ترديد دامنه بازي کردن چرخ جلو را کاهش مي دهد. مهمت اردم به عنوان طراح اين موتورسيکلت پيش از اين هم سابقه طراحي مدل مفهومي از موتور سيکلت را براي بي ام و در کارنامه خود داشته است. اما در اين طرح او سنگ تمام گذاشته و طرح آينده نگرانه اي از موتور سيکلتي پرهيجان را ارائه کرده است.
بر خلاف مدل هاي مفهومي که توسط کارخانه ارائه مي شود و يک نمونه واقعي براي نمايش در نمايشگاه ها از آن ساخته مي شود، طرح هاي اينچنيني که در خارج از استوديوي شرکت آماده مي شوند، اغلب در حد گرافيک رايانه اي باقي مانده و تنها در صورت موافقت بخش طراحي مرکزي نمونه واقعي آنها ساخته مي شود. در مورد موتورسيکلت مفهومي تايتان چند مشکل وجود دارد. اول آنکه اين طرح چندان اورجينال نيست و شباهت هاي زيادي با طرح هاي مفهومي قبلا منتشر شده از دوکاتي و ايندين موتور دارد. از طرف ديگر براي سامانه هدايت موتورسيکلت يعني فرمان کمي غيرواقعي فکر شده است. در توضيحات اندکي که در مورد تايتان ارائه شده گفته شده که اين موتورسيکلت قرار است با استفاده از فرمان هاي ژيروسکوپي که از طريق بدن موتورسوار داده مي شود کنترل شود. ايده اي که کمي بلندپروازانه به نظر مي رسد. بي ام و موتورهايش را در شرکتي با نام BMW Motorrad مي سازد که با تقريبا 100 سال موتور سيکلت سازي توانسته است جايگاه خود را در اين بخش از وسايل حمل ونقل حفظ کند. طرح هاي مفهومي که ارائه مي شوند راه طولاني براي رسيدن به خط توليد بايد طي کنند و سوال هاي زيادي نيز بايد پاسخ داده شوند تا توليد کننده به اين نتيجه برسد که محصول نهايي موفق عمل خواهد کرد و با استقبال عمومي مواجه خواهد شد. اما طراحان با ارائه مدل هاي مختلف گرافيکي ايده هاي خود را به صنعت خودرو معرفي مي کنند و خودروسازان هم با رصد واکنش افراد مي توانند تصميم بگيرند که مدل هاي آينده خود را به چه شکلي طراحي کنند. شرکت بي ام و پس از تجربه ساخت موتورهاي هواپيما در سال ۱۹۱۸ و بعد از تمام شدن کشت و کشتار جنگ جهاني اول، به دليل قطعنامه ورساي مجبور شد دست از توليد موتورهاي هواپيما بکشد و از آسمان به زمين بيايد و تا سال ۱۹۲۳ تنها به توليد موتورسيکلت مشغول بوده است. اين شرکت با برداشته شدن تحريم هاي ناشي از جنگ جهاني در سال ۱۹۲۸ وارد خودرو سازي مي شود و تا به امروز فعاليتش ادامه يافته است/.
روزنامه دنياي اقتصاد، شماره 3824 به تاريخ 7/5/95، صفحه 25