تکنولوژی های جدید خودرو
سيستم ABS(Anti lock barking system ):
متوقف ساختن خودرو مهم تر از به حرکت در آوردن آن است
سيستم ABS چه امكاناتي را فراهم مي آورد
1.مسافتهاي توقف
- توقف در خط مستقيم
3.كنترل فرمان
اصول عملكردABS:
وقتی یک خودرو با سرعت ثابت حرکت می کند سرعت حرکت خودرو با سرعت چرخ های آن متناسب است به عبارتی دیگر لغزش تایرها وجود ندارد . اما وقتی راننده به منظور کم کردن سرعت خودرو ،بر روی پدال ترمز فشار می آورد ، سرعت چرخ ها به تدریج کم شده و تناسب چرخ ها با بدنه خودرو نیز از بین می رود ، باید توجه داشت که بدنه خودرو به سبب نیروی اینرسی تمایل به حرکت دارد، در این حالت یک لغزش کوچک بین چرخ ها و سطح جاده ایجاد می شود
اجزاي سيستم ABS :
1.سنسورهاي سرعت 2. واحد کنترل الکترونیک
- سوپاپ ها 4. آكومولاتور (واحد كنترل هيدروليك)
سيستم كنترل الكترونيكي پايداري خودروESP(Electronic stability program ):
اين سيستم موجب بهبود عكس العمل خودرو در شرايط بحراني در محدوده قوانين فيزيك مي شود خيلي از رانندگان از رانندگي دركي از مفاهيم رانندگي نداشته و بنابراين نمي دانند كه چسبندگي خودرو به سطح جاده از دست مي رود چه واكنشي نشان دهند
بنابراين مستقل از واكنش راننده سيستم اقدامات اصلاحي خود را بر روي ترمزها وموتور انجام مي دهد و كنترل خودرو دست راننده باقي مي ماند
ESPدر سه حالت وارد عمل ميگردد
1.كم دور زني 2.بيش دورزني 3 .هر دو حالت فوق
كم دورزني :
عمل مذکور که باعث از دست رفتن پایداری خودرو می شود کاهش شدید چسبندگی بین تایرهای جلو و سطح جاده.
بيش دورزني:
- کاهش شدید چسبندگی بین تایرهای عقب و سطح جاده به جهت متعادل نگه داشتن خودرو در مسیر جاده.
سيستم كنترل رانشTCS Traction control system ) ):
اهداف سیستم کنترل رانش :
هدف این سیستم حفظ پایداری و فرمان پذیری مناسب خودرو در حین شتاب گیری درجاده هایی است که یکی از چرخ ها یا هر دو چرخ محرک به هر دلیل شروع به لغزش کند. به وسیله ضریب اصطکاک ایجاد شده بین تایر و جاده ماکزیمم انتقال گشتاور به چرخ ها تعیین می شود که اگر گشتاور از سطح مورد نظر تجاوز کند چرخ ها به دور خود خواهند چرخید.
کنترل سرعت چرخ به دو روش انجام می شود :
1:استفاده از ترمز سیستم کنترل رانش یا عمل کننده ABS
2: کاهش گشتاور موتور به وسیله از کار انداختن یکی از انژکتور
كروز كنترلCruise Control) ):
به طور ساده می توان آن را ابزاری برای ثابت نگاه داشتن سرعت خودرو در میزان مورد درخواست راننده عنوان نمود. مثلا اگر سرعت را روی ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت تثبیت نمایید خودرو به صورت اتوماتیک تحت هر شرایطی این سرعت را برای شما ثابت نگه میدارد، حتی در سربالایی ها، سراشیبی ها و یا هنگام وزش باد مخالف سرعت شما تغییر نخواهد کرد، کروز کنترل علاوه بر این به شما این امکان را می دهد تا بدون نیاز به فشردن پدال های ترمز و گاز و تنها با فشردن دکمه های دستی، سرعت خود را با هر بار فشردن دکمه ۱ کیلومتر بر ساعت افزایش یا کاهش دهید
کروز کنترل در هنگام فشردن پدال ترمز و همچنین در مورد خودروهای دنده معمولی فشردن پدال کلاچ از مدار خارج می شود، که البته به وسیله فشردن دکمه دیگری دوباره سرعت قبلی که توسط راننده تثبیت شده بود از حافظه سیستم قابل بازیابی است.
انواع نسل های کروز کنترل:
1: نسل اول سيستم كنترل سرعت معمولي كه فقط سرعت را كنترل مي كند وفاصله زماني درآن كنترل نمي شود .
2: نسل دوم علاوه بر كنترل سرعت قابل تطبيق با شرايط رانندگي و كنترل فاصله زماني 3: نسل سوم كه نسل پيشرفته اين سيستم حساب مي شود با داشتن دو سنسور هم در جلو وهم درعقب خودرو فاصله زماني هم درجلو وهم در عقب خودرو كنترل مي كند
مزایای استفاده از دستگاه کروز کنترل
- آسایش بیشتر به هنگام رانندگی خصوصاً در مسافت های طولانی و در اتوبان ها به دلیل عدم استفاده از پدال گاز
2: کاهش مصرف سوخت به میزان قابل توجه
3: عدم تخطی از سرعت مجاز در جاده ها که گاهی به صورت نا خود آگاه اتفاق می افتد
4: آسانتر شدن رانندگی
5:افزايش ميانگين سرعت واطمينان وديد جلو در هنگام رانندگي
6: عدم جريمه پليس راهنمايي رانندگي به دليل سرعت ثابت و مطمئن
7: كاهش خستگي در هنگام رانندگي وكاهش مصرف لنت ترمز
شيشه هاي ايمني:
انواع شیشه های خودرو:
شیشه های خودرو به دو دسته تقسیم میشوند. دسته اول شیشه های لامینیتد یا لامینه و دسته دوم شیشه های تمپردهستند.
شیشه های Laminated :
در این نوع از شیشهها از یک فیلم پلاستیکی به نام PVB که بوسیله دو لایه شیشه احاطه شده، استفاده میشود . لایه PVB شیشهها را در هنگام شکست در جای خود نگه داشته و از پرتاب شدن خرده های شیشه که باعث ایجاد جراحت برای سرنشینان خواهد شد، جلوگیری میکند . همچنین به دلیل داشتن خاصیت ارتجاعی از پرتاب شدن سرنشینان به خارج از خودرو در هنگام حوادث احتمالی نیز جلوگیری میکند
شيشه های Tempered :
اين نوع از شيشه ها که با نام Toughened نيز شناخته می شوند ، پس از شکل دهی و برشکاری در يک سيکل حرارتی قرار مي گيرند ، بدين ترتيب که ابتدا شيشه تا دمای ۷۰۰-۶۰۰ درجه گرم شده و سپس به سرعت سرد می شود که اين امر استحکام شيشه را ۵ تا ۱۰ برابر بيشتر می نمايد ، همچنين بدليل تنش سطحی ايجاد شده ناشی از سرد شدن سريع ، در هنگام شکست اين نوع شيشه ها به ذراتی کوچک و ريز و بدون لبه های تيز و برنده تبديل می شوند که اين امر امکان آسيب ديدن سرنشينان را تا حد زيادی کاهش می دهد ، اما نه بطور صد در صد همانگونه که گفته شد هر گونه عمليات برشکاری و خمکاری پس از عمليات تمپر منجر به شکستن اين نوع از شيشه ها خواهد شد و تمامی عمليات ها بايد قبل از تمپر شدن انجام شود
مربوط به كاهش خسارت و جراحات كه از ناحيه خودرو به اشخاص پياده ،موتور سوار، دوچرخه سوار،........ وارد مي آيد.
ميزان خسارت به عواملي چون :
1.تغيير شكل بدنه خودرو پس از وارد آمدن ضربه
2.شكل خارجي بدنه خودرو بستگي دارد
برخورد با سپر:
بیشتر تصادفات عابران پیاده با خودرو هنگامی صورت میپذیرد كه خودرو در حال حركت به سمت جلوست. در چنین حالتی خودروی در حال حركت به عابر ایستاده یا در حال حركت ضربه وارد میكند و در ادامه عابر به زمین میافتد
پس در واقع عابر پیاده در تصادفات 2 بار ضربه میخورد، یك بار توسط خودرو و یك بار توسط زمین. بیشترین صدمات جانی در مرحله برخورد خودرو با عابر صورت میپذیرد، لذا بیشترین تمهیدات و بررسیها در این مرحله صورت میپذیرد.
امروزه يكي از استانداردهاي اجباري در ارتباط با طراحي بدنه خارجي خودرو، ارتفاع سپرهاي جلوي خودروها مي باشد. اين اندازه در اروپا به طور متوسط درحدود mm 450 مي باشد.
جايگاه سپر در بحث جذب انرژي خودروها :
وظيفه اصلي سپر جلوگيري از انتقال شوک وارده به سرنشينها و جذب انرژي در تصادفات و همچنين كاهش ضربه در صدمات وارده به عابر پياده مي باشد.
اما سپرها را از نظر طراحي جذب ضربه در دسته هاي مختلفي قرار مي گيرند كه عبارتند از:
1:سپرهاي با ادوات جاذب انرژي
2:سپرهاي با ساختار جاذب انرژي
3:سپر هاي تلفيقي
1:سپرهاي با ادوات جاذب انرژي:
در پشت سپر و در بين اتصالات آن به بدنه ، ادوات مكانيكي جاذب انرژي مانند انواع فنر يا دمپر هاي روغني يا لاستيك ها وپنل هاي جاذب انرژي قرار داده ميشود عيب اين سيستم گراني آن است
2.سپرهاي با ساختار جاذب انرژي :
اينگونه سپر ها به صورت ساختاري طوري طراحي مي شوند كه جاذب انرژي باشند به طوري كه زماني كه ضربه به آنها وارد مي گردد ضربه را در خود جذب نمايند كه در شكل زير نمونه اي از آن را مشاهده مي نماييد
- سپر هاي تلفيقي:
همان طور كه از نام اين نوع سپرها مشخص است اين نوع سپرها در آنها تركيبي از دو روش قبل را شامل مي گردد كه در آنها هم از جاذب هاي انرژي استفاده شده وهم خود سپر طوري ساخته شده است كه خاصيت جذب ضزبه را دارا است
برخورد بالاي پا با لبه ي در موتور(كاپوت):
در موتور خودرو از ورق فلزی ساخته میشود و ساختار آن به گونهای است كه هنگام برخورد نمیتواند به خوبی از سر شخص مصدوم محافظت كند اما بیشتر صدمات جدی كه از این ناحیه به وجود میآید در مواردی است كه فاصله نامناسبی بین در موتور(كاپوت) و موتور وجود دارد. فاصله حدود ۱۰ سانتیمتر، خطر مرگ عابران را هنگام تصادف كاهش میدهد. ایجاد فضا در زیر در موتور معمولاً به راحتی امكانپذیر نیست زیرا محدودیتهای دیگری مانند آیرودینامیك، زیبایی و غیره نیز در طراحی وجود دارد.
درب موتور فعال:
در اين روش ازيك سنسور كه در سپر جلوي خودرو كار گذاشته شده است بهره برده شده است كه در زمان تصادف با عابر پياده ويا ديگر موانع(مانند تير چراغ برق )قادر به تشخيص آنها است در زمان تصادف نگهدارنده درب موتور به سمت بالا حركت نموده تا در اين حالت سر عابر پياده در يك صفحه منعطف پذير برخورد نماييد