پله های اتوبوس برای کسانی که نمی توانند از پله بالا بروند ، افرادی که از صندلی چرخدار استفاده می کنند و آنهایی که قاد به بالا رفتن و ایستادن دراتوبوس ها نیستند، مانع هستند. برداشتن این مانع ازمسیر استفاده افراد کم توان از اتوبوس در سفرهای شهری ضروری است. استفاده از بالابر مکانیکی در ورودی اتوبوس ها برای سوار شدن افراد معلول، پیش بینی رمپ در ایستگاه ها برای ایجاد سکویی هم سطح فضای داخل اتوبوس، اختصاص یک یا دو صندلی به افراد آسیب دیده ومشخص کردن فضایی در اتوبوس برای افراد معلولی که از صندلی چرخدار استفاده می کنند ، ازمواردی هستند که رفت و آمد درشهر با اتوبوس را برای معلولان و سالمندان آسان تر می کند.
اگر موانع شناخته شده در وسایل حمل و نقل همگانی از بین برود، این وسایل نه تنها برای استفاده معلولان مناسب خواهند شد ، بلکه برای استفاده همه شهروندان راحت تر و ایمن تر می شود.معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری اصفهان در پاسخ به این سوال اصفهان زیبا که چه برنامه ای در حوزه حمل و نقل و ترافیک برای فراهم شدن امکان استفاده سالمندان و معلولان از ناوگان اتوبوسرانی پیش بینی شده است ، عنوان کرد : 500 اتوبوس جدید خریداری شده است که از چهار ماه دیگر به ناوگان اتوبوسرانی اصفهان وارد می شود و ارتفاع این اتوبوس ها کم است و سالمندان و معلولان برای ورود به اتوبوس ها با مشکل مواجه نخواهند شد. پس از پله های اتوبوس، وجود جایی برای نشستن است که اهمیت می یابد. فضایی برای نشستن در وسایل نقلیه درحال حرکت، در ایستگاه ها و درکنار پیاده روها یکی از نیازهای معلولان و سالمندان است که باید به آن توجه شود. نبود نیمکت در تعدادی از ایستگاه های خطوط اتوبوسرانی اصفهان که سبب نشستن سالمندان بر لبه های جداول خیابان در مدت زمان انتظار برای اتوبوس می شود و کافی نبودن صندلی در ایستگاه های سامانه تندرو سوال اصفهان زیبا ازمعاون حمل ونقل و ترافیک شهرداری اصفهان بود که صلواتی اینگونه به آن پاسخ داد: در زمان راه اندازی سامانه تندرو به دلیل کوتاه بودن مدت زمان انتظار در ایستگاه های این سامانه، وجود صندلی ضرورت نیافت، اما برای کاهش مشکلات سالمندان و معلولان اندک صندلی هایی در این ایستگاه ها پیش بینی شد. معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان از تکمیل مبلمان شهری همه ایستگاه های اتوبوس برای استفاده آسان تر معلولان و سالمندان از ناوگان اتوبوسرانی خبرداد. با توجه به اینکه بسیاری از شهروندان نمی توانند برای مدت زیادی روی پای خود بایستند،افزایش تعداد ناوگان اتوبوسرانی برای افزایش نیافتن مدت زمان انتظار درایستگاه های از دیگر تغییراتی است که باید برای بهبود حمل ونقل معلولان در شهر انجام شود. بسیاری از شهروندان نمی توانند مسیر طولانی را قدم بزنند و برای اینکه استفاده این شهروندان نیز از وسایل حمل و نقل عمومی ممکن شود، فاصله ایستگاه ها باید کوتاه باشد تا دسترسی آنها به ایستگاه ها به سادگی امکا نپذیرشود. فاصله بسیار میان برخی ایستگاه ها در خطوط اتوبوسرانی که سالمندان و معلولان را آزار می دهد، محور یکی دیگر از سوال های اصفهان زیبا بود که صلواتی در پاسخ به آن از 400 تا 800 متر به عنوان فاصله استاندارد ایستگاه درخطوط یاد کرد و گفت: اگر فاصله ایستگاه های خطوط اتوبوسرانی اصفهان بیشتر از فاصله استاندارد باشد، مکان آنها برای تسهیل در دسترسی شهروندان اصلاح می شود. به گفته وی، با بازبینی خطوط موجود اتوبوسرانی اصفهان، برای کاهش فاصله ایستگاه ها در زمان تبادل سفر بین خطوط اقدام می شود، تا دسترسی سالمندان و معلولان به ناوگان اتوبوسرانی تسهیل شود.
ایستگاه های نزدیک تقاطع ها مناسب سازی شده است
اگر وسایل نقلیه مناسبی برای معلولان فراهم شود و آنها نیز به راحتی بتواننداز آنها استفاده کنند، اما پس از ترک این وسایل نتوانند به راحتی از معابر عبور کنند و به جدول و پلی برخورد کنند ، باز هم خارج شدن آنها از خانه دشوار است. معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان درپاسخ به سوالی در زمینه مناسب سازی ایستگاه های سامانه تندرو برای معلولان، از مناسب سازی ایستگاه های نزدیک تقاطع ها خبرداد واعلام کرد : ایستگاه هایی که درکنار پل عابر پیاده قرار دارد که امکان استفاده معلولان از آنها وجود ندارد ، به آسانسور تجهیز می شوند. صلواتی در پاسخ به این سوال که گیت های ورودی سامانه تندرو برای استفاده معلولان مناسب سازی نشده است، عنوان کرد: یکی از بازوهای گیت های ورودی سامانه تندرو برای استفاده معلولان قابلیت خم شدن دارد و با استفاده از آن معلولان می توانند به ایستگاه وارد شوند. به گفته وی، ناآگاه بودن بازرسان خط یک سامانه تندرو و ضعف اطلاع رسانی، سبب شده اینگونه به نظر برسد که امکان ورود معلولان از طریق گیت های ورودی وجود ندارد.
تجهیز ایستگاه های خطوط بی آر تی به کفپوش ویژه نا بینایان
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان اعلام کرد: ایستگاه های خطوط بی آر تی به کفپوش ویژه نابینایان تجهیز می شود تا نابینایان برای استفاده از سامانه تندرو با مشکل مواجه نشوند. در کنار مناسب سازی اتوبوس ها و ایستگاه های خطوط اتوبوسرانی باید به رانندگان اتوبوس و تاکسی آموزش داده شود که همه افرادی که از وسایل حمل ونقل عمومی استفاده می کنند، سالم نیستند و برخی ازاین افراد، دچار معلولیت هایی هستند که به کمک های ویژه نیاز دارند./