محمد مهدی بنچاری مدیرکل بنادر و دریانوردی استان بوشهر در گفت وگو با خبرنگار تسنیم ، با بیان اینکه تردد شناورها در محدوده استان بوشهر چشمگیر است، اظهار داشت: ایمنی در تردد شناورها یکی از رسالتهای مهم ادارهکل بنادر و دریانوردی است که در این راستا لازم است نشانههای لازم برای راهنمایی تردد شناورها در مناطق پرخطر نصب شود.
وی با بیان اینکه ساخت قایق نورانی در بوشهر پایان یافت گفت: با تلاش متخصصان داخلی یک فروند قایق نورانی با تجهیزات پیشرفته در استان بوشهر ساخته و در هفته دولت در مرزآبی بوشهر و هرمزگان مستقر میشود.
مدیرکل بنادر و دریانوردی استان بوشهر با بیان اینکه برای ساخت این شناور 7 میلیارد ریال سرمایهگذاری شده خاطر نشان کرد: قایق نورانی یاد شده با عرض 4 متر، طول 10 متر و ارتفاع دکل 8 متر ساخته شده است.
بنچاری با بیان اینکه این قایق به جای بویه شناور در مرز دریایی بوشهر با هرمزگان مستقر میشود افزود: این بویه دریایی که در فاصله 60 مایلی بندر عسلویه در منطقه کمعمق قرار گرفته که اکنون به جای بویه یاد شده قایق نورانی مستقر میشود. این بویه کاملا در مسیر تردد کشتیهای بزرگ اقیانوس پیما قرار گرفته و در صورت خاموشی احتمال به گل زدن شناورهای عبوری وجود دارد.
مدیر کل بنادر و دریانوردی استان بوشهر با اشاره به برد جغرافیایی چراغ دریایی خاطر نشان کرد: با توجه به این که ارتفاع کانونی چراغ دریایی در قایقهای نورانی بیشتر از بویه است، از این رو برد جغرافیایی چراغها در صورت استفاده از قایق نورانی افزایش یافته و در فواصل دورتری نور چراغ مشاهده میشود.
بنچاری با اشاره به ویژگی دیگر قایق نورانی بیان کرد: با توجه به اینکه اندازههای فیزیکی قایق نورانی در مقایسه با بویهها بیشتر است از این رو قایق نورانی در روز بهتر از بویهها قابل تشخیص بوده و بهتر دیده میشوند.
وی با بیان اینکه میزان خاموشی قایقهای نورانی در مقایسه با بویهها کمتر است، خاطرنشان کرد: این مهم به سبب وجود فضای بیشتر در مقایسه با بویهها بوده و در نتیجه استفاده و استقرار تجهیزات بیشتر برای بهبود سیستم روشنایی چراغ مستقر بر روی قایق نورانی امکان پذیر بوده و میزان خاموشی این علائم کاهش مییابد/.