در فصل تابستان به راحتي مي توان از باتري بهره بيشتري برد و در زمان کولر گيري نيز با خيال آسوده تري رانندگي و با هزينه کمتري حتي عمر مفيد قطعات خودرو را بالا برد.
- اگر در زمان استارت زدن خودرو کولر روشن نباشد و بعد از روشن شدن خودرو کولر را روشن کنيم عمر باتري افزايش خواهد يافت.
- بازديد هاي دوره اي باتري در صورت استفاده مداوم از کولر حداقل ماهي يک بار انجام شود،
- در صورت نياز به توقف خودرو و روشن سريعا خودرو را خاموش نکنيد و حداقل يک دقيقه از زمان خاموش کردن کولر با خاموش شدن خودرو فاصله باشد تا باتري فرصت شارژ مجدد را داشته باشد.
-در سربالايي ها با شيب بسيار تند در ابتداي حرکت چند لحظه کولر را خاموش کرده و بعد از حرکت روشن کنيد، چون در صورت خاموش شدن خودرو و نبودن فرصت کافي براي شارژ باتري خودرو با مشکل مواجه خواهد شد.
-در خودرو هايي با تهويه اتوماتيک (مانند 206 تيپ هاي 5 و 6 و وي 8 و 9 نيز سيستم هوشمند سمند و پارس اي ال ايکس در حالت کولر اتوماتيک)، دما در حدود 21 تا 23 درجه سانتي گراد تنظيم شود تا کمپرسور کولر، کار کمتري انجام دهد( عملکرد کولر همانند کولر گازي مورد استفاده در منزل است که بسته به تنظيم ترموستات، به صورت خودکار وارد مدار و از آن خارج مي شود).
- در زمان استفاده از کولر ، شيشه هاي خودرو بالا باشد.
- در زمان استفاده از کولر، با سرعت بهينه رانندگي کنيم، چون کولر جز امکانات رفاهي بوده و مسلما رانندگي با سرعت زياد در زمان کولر روشن، فشار بيشتري به موتور وارد خواهد کرد.
- در شرايطي که شيب حرکت به طرف پايين است، روشن کردن کولر مشکل خاصي ايجاد نمي کند، چرا که به علت شيب موجود مصرف کمتري نسبت به زماني که شيب حرکت به بالاست، خواهيم داشت.
- اگر خودور به ناچار زير آفتاب پارک شده باشد، از سايه بان هاي معمولي براي جلوگيري از ايجاد حرارت بيشتر در خودرو استفاده شود. همچنين در زمان ورود به خودرو سريعا شيشه هاي جانبي را پايين بياوريد تا حرارت موجود خارج شود و سپس کولر را روشن کنيد ( در اين صورت خنک کاري سريعتر انجام مي شود).
- تعويض به موقع فيلتر هواي اتاق تاثير بسزايي در گردش مناسب هواي تازه و مطبوع در کابين خودروي شما خواهد داشت.
-در ترافيک هاي سنگين نيازي به استفاده از چراغ هاي مه شکن جلو و عقب خودرو نبوده و اين کار در صورت روشن بودن کولر باعث استفاده غير معقول از باتري خودرو خواهد شد.
-در دور هاي بالاي سه هزار دور، سعي شود ابتدا دور موتور به مرحله دور آرام (مثلا هزار) برسد و سپس کولر روشن شود تا فشار کمتري به قطعات داخل کمپرسور کولر وارد شود. اين کار ميتواند با کلاچ گيري و سپس روشن کردن کولر و بعد رها کردن مجدد کلاچ پس از چند ثانه انجام شود./
گرد آورنده : سرهنگ \"ابوالفضل اميدي \"رئيس پليس راهنمايي و رانندگي فرماندهي انتظامي استان مرکزي .پایگاه خبری نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران./