یکی از روغن هایی که در خودرو مصرف می شود، روغن دنده یا واسکازین است.واسکازین کلمه روسی روغن دنده (Gear oil) می باشد. این روغن ها در گیربکس و دیفرانسیل خودرو استفاده می شوند و با روغن موتور فرق دارند. روغن دنده دارای مواد افزودنی مخصوصی است (EXTERME PERESSURE) که دنده ها را در مقابل فشار محافظت می کند.روغن دنده مخصوص دیفرانسیل چون در شرایط سخت تری کار می کند، باید از روغن دنده گیربکس قوی ترباشد.این روغن ها نیز مانند روغن موتور بر اساس سطح کیفیت (API) و ویسکوزیته (گرانروی SAE) طبقه بندی می شوند.

دنده ها اجزایی مکانیکی هستند که شامل انتقال‌دهنده‌ها، گردنده‌ها و افزايش‌دهنده‌های قدرت مي‌باشند. هدف از روانکاري دنده‏ها و استفاده از روغن‌دنده‏، جلوگيري از لغزش بين داندانه‏ها و جدا‌ نگهداشتن سطوح فلزي که روي يکديگر حرکت ميكنند، کاهش ضريب‌اصطکاک و سايش، ممانعت از خوردگی، جلوگيری از افزايش دما (بر اثر اصطکاک لغزشی- غلطشی)، کاهش سر‌و‌صدا در حين کار، تعويض راحت دنده در درجه‌حرارت‌هاي پايين، بهبود انتقال حرارت، فراهم‌آوردن شرايط نرم و آسان برای انتقال قدرت توسط دنده‌ها و افزايش طول عمر دنده‏ها است.

مشخصات عمومی لازم برای روغنهای دنده شامل موارد ذیل است:  

-          گرانروی مناسب: روغن‌دنده بايد داراي گرانروي مناسب براي تشکيل يک لايه‌ی پايدار روغن در يک سرعت و درجه‌حرارت مشخص باشد. گرانروی يکي از اساسي‏ترين ويژگي‏ها براي اطمينان از ايمنی دنده‏ها و کارکرد بدون صداي آنها مي‏باشد.گرانروی مناسب در درجه‌حرارت عملکرد تضمينی بر توزيع روغن به تمام سطوح و تشکيل لايه‌های روغن در سرعت‌ها و فشارهای موجود می‌باشد.

-          خواص ضدزنگ و ضدخوردگی: خاصيت ضد‌زنگ‌ برای محافظت سطوح فلزی در برابر زنگ‌زدگی است. روغن‌دنده‌ها نبايد خورنده‌ باشند، بلكه بايد از خوردگی شيميايی سطوح‌ فلزی جلوگيری کنند. به منظور جلوگيري از خوردگی و مخلوط‌شدن مواد حاصل از زنگ‏زدگی و خوردگی با روغن، روانکار و محيط روانکاری بايد از نظر شيميايی خنثی باشند.

-          پايداری در برابر کف‌کردن (جلوگيری از تشکيل کف): از آنجا که در صورت تلاطم و هم‌خوردن روانکار و در نتيجه ايجاد کف در روغن، لايه‏ي روغن مناسب و خوبي بر روي دندانه‏ها و دنده تشکيل نمي‏شود، بنابراين ضدکف بودن از نيازهاي بسيار مهم و اصلي روانکار است. اين ويژگی از تشکيل مقادير بيش از حد کف در مخازن و جعبه‌دنده‌ها جلوگيری می‌کند.

-          آبگريزی: از آنجا که رطوبت موجود در محيط اطراف سيستم دنده به هنگام پايان کار دنده‏ها تمايل به ميعان دارند، از اين‌رو روانکار بايد توانايی جداسازی و دفع آب و يا رطوبت را داشته باشد. روغن‌ بايد دارای قدرت جداشدن سريع از آب و حفاظت در برابر تشکيل امولسيون‌ داشته باشد.

-          حفاظت سطوح در برابر خراش: روغن‌دنده بايد مانع خراشيدگي سطوح دندانه‏هاي تحت فشار و بار زياد شود.

-          جلوگيری از سايش سطوح: اين ويژگي در روانکار موجب کاهش سايش، آسيب‌ديدن و از کار افتادن زود هنگام  دنده‏ها می‏شود.

-          پايداری : اين ويژگي در روغن امکان استفاده از آنرا براي مدت طولاني‏تری فراهم مي‏کند.

-          روان‏سازی: اين ويژگی در کاهش اصطکاک مؤثر است.

-          چسبندگی: چسبندگی روغن‏‌دنده‌ از هدر‌رفتن روغن در اثر نيروي گريز از مرکز در سرعت‌هاي بالا جلوگيری مي‏کند. 

-          سازگاري با کاسه‏نمدها و آب بندها: سازگاری روغن‌دنده با کاسه‌نمدها، از امکان واکنش يا تخريب روغن و کاسه‌نمد جلوگيری می‌کند.

-         

ساختار شيميايي روغن‌دنده:

روغن‌دنده از مخلوط‌کردن روغن‌پايه‏ها (سنتزي، معدني) با مواد افزودني (عوامل EP، ضدسايش و...) به‌دست می‌آيد، که بسته به نوع روغن‌دنده ترکيب درصد اين مواد متفاوت است.

روغن‌پايه‌ها‌:روغن‌پايه‏هاي مورد استفاده در روغن‌دنده، روغن‏هاي معدنی و سنتزی مي‌با‏شند.

در دنده‏هاي صنعتی که احتمال خراشيدگي کم است و شرايط درگيري دندانه‏ها در هم شديد نيست، از روغن‌پايه‏های معدنی بيشتر استفاده می‌شود. انتخاب روغن‌معدنی با گرانروي مناسب به قدرت منتقل‌شده و سرعت چرخدنده ها بستگی دارد.

روغن‌پايه‏هاي سنتزي‏که به‌طور عمده در روغن‌دنده به‌کار مي‏روند، روغن‏هاي استري، هيدروکربن‌های سنتزشده ، پلي‌گليکول‏ها و برخي از آروماتيک‏هاي‌آلکيله‌ هستند.

از مزاياي روانکارهاي سنتزي بر روانکارهاي معدني مي‏توان به بهبود‏ کارايي بر اثر کاهش اتلاف اصطکاکي دنده‏ها، اتلاف کمتر در دنده‏ها به کمک کاهش اصطکاک و به‌کار بردن انرژي کمتر،کاهش دماهاي عملکرد تحت بار موجود،افزايش طول عمر،عدم نياز به سيستم خنک‏کننده و نياز به تعويض روغن 3 تا 5 برابر کمتر نسبت به روغن‏هاي معدني اشاره کرد.

مواد افزودني:

علاوه بر نوع روغن‏‌پايه، نوع و مقدار مواد افزودني (که به مقدار زيادي به روغن‌پايه‏ي به‌کار رفته بستگي دارد) اثر ويژه‏اي بر عملکرد و طول عمر انتقال‌دهنده‏ها (دنده‏ها) دارد. بسته به نوع کارکرد روغن‌دنده افزودني‏هاي به‌کار رفته در ساختار آن تغيير مي‏کند. به‌طور کلي در ساختار روغن‌دنده‏ها به منظور بهبود خواص تحمل بار، گرانروي، مقاومت در برابر خراش، خوردگي و ... از مواد افزودني استفاده مي‏شود.

افزودني‏هايي که معمولاً در روغن‌دنده (برحسب کاربرد) استفاده مي‏شوند عبارتند از: افزودني‏هاي ضدزنگ، ضدسایش، بازدارنده‏هاي اکسيداسيون، عوامل EP یا فشارپذیر، بازدارنده‏هاي خوردگي، بهبود‏دهنده‏هاي شاخص گرانروي، متفرق‏کننده‏‏ها، ضدکف‌ها‏، پايين‌آوردنده‏هاي نقطه‏ي ريزش و بهبود‏دهنده‏هاي خواص اصطکاکي.

عواملEP يکي از اجزاء مهم برخي از روغن‌دنده‏ها هستند که از سطوح دندانه‏هاي دنده محافظت مي‏کنند و موجب افزايش طول عمر دنده مي‏شوند. متفرق‏کننده‏ها براي حفظ تميزي و پاکيزگي در سيستم دنده به روغن‌دنده افزوده مي‏شوند. در شرايطي که دنده‏ها تحت بارهاي بسيار زياد هستند به‌کاربردن افزودني‏های EP ضروري است. روغن‌دنده‏هاي ساده، مخروطي، حلزوني و مارپيچ با بارهاي خيلي زياد، حاوي افزودني‏هاي سولفور کلر و یا فسفردار هستند. اين افزودني‏ها خواص ضدسايش و فشارپذيري بسيار‌خوبي در محدوده‏ي وسيعي از شرايط ايجاد می‏کنند.

طبقه‏بندي روغن‌دنده

روغن‌دنده‏ها به‌طور کلي به دو دسته‌ي روغن‌دنده‏هاي صنعتي و روغن‌دنده‏هاي خودرو تقسيم‏ مي‏شوند.

روغن‌دنده‏ي خودرو

روغن‌دنده‏هاي خودرو که در ايران به واسکازين معروفند، شامل دو نوع معمولی (دستی) و اتوماتيک (ATF) هستند.

روغن‌دنده‏ي معمولی

روغن‌دنده‏هاي معمولی در خودروهايي که جعبه‌دنده‏ي معمولی يا دستي دارند مورد استفاده قرار مي‏گيرند. مواد افزودني مورد استفاده در روغن‌دنده‏هاي معمولی عبارتند از ضدزنگ، ضدكف، پايين‌آوردنده‏ي نقطه‏ي ريزش، بازدارنده‏ي اکسيداسيون و در برخي موارد نيز مواد افزودني بهبود‏دهنده‏ي خواص اصطکاکي و مواد EP. از خصوصيات مهم عملکرد روغن‌دنده‏هاي معمولی مي‌توان به ظرفيت تحمل بار و گرانروي اشاره كرده روغن‌دنده‏ها را براساس اين ويژگي طبقه‏بندي مي‏کنند. مهمترین و معروف  ترین طبقه بندی روغنهای دنده معمولی توسط انجمن نفت آمريکا (API) ارایه شده است که در زیر مشخص است. 

API-GL-1

روغن‌دنده‏هايي با اين سطح کيفيت در انتقال‏دهنده‏هاي دستي با شرايط عملکرد متوسط (فشار پايين و سرعت لغزش بسيار کم) مورد استفاده قرار مي‏گيرند. به‌دليل شرايط عملکرد سبک و ملايم اين روغن‏ها استفاده از نفت خام و يا روغن تصفيه‌شده در آنها مقدور است.در صورت نياز از مواد افزودني بازدارنده‏ي اکسيداسيون، ضدزنگ و پايين‌آورنده‏ي نقطه‏ي ريزش براي بهبود خواص روانکاري در اين روغن‏ها استفاده مي‏شود. در اين روغن‏ها نبايد از مواد افزودني بهبود‏دهنده‏ي خواص فيزيکي و فشارپذير استفاده کرد. اين روغن براي استفاده در انتقال‏دهنده‏‏هاي دستي ماشين‏هاي سواري مناسب نيست و در برخي از انتقال‏دهنده‏هاي دستي تراکتورها و کاميون‏هاي استفاده مي‏شود. این دسته از روغنها امروزه مورد استفاده قرار مي‏گيرد.

API-GL-2

روغن‌‌دنده‌هايي با اين سطح کيفيت براي اتومبيل‌هايي با محورهاي دنده حلزوني که روغن‌ها با سطح مرغوبيت API-GL-1 براي سرعت لغزش، بار و درجه‌حرارت آنها مناسب نيستند، استفاده مي‌شود. اين روغن‌ها شامل مواد افزودني ضدسايش يا بهبود‌دهنده‌هاي استحکام لايه و مقدار کمي مواد افزودني فشارپذير که دنده‌هاي حلزوني را محافظت مي‌کنند، مي‌باشند. این دسته از روغنها امروزه مورد استفاده قرار نمي‏گيرد.

API-GL-3

روغن‌دنده‌هايي با اين سطح کيفيت براي انتقال‌دهنده‌هاي دستي و محورهاي دنده مخروطي- مارپيچ که شرايط عملکرد نسبتاً سختي (متوسط تا سخت) از نظر سرعت و بار دارند، به‌کارمي‌روند. با توجه به اين شرايط عملکرد، روغنی مناسب است که ظرفيت تحمل بار آن بيشتر از روغن با سطح کيفيتAPI-GL-1 و کمتر از روغن با سطح کيفيت API-GL-4 باشد. روغن با سطح کيفيت API-GL-3 براي دنده‌هاي هيپوئيد به‌کار نمي‌رود. این دسته از روغنها امروزه مورد استفاده قرار نمي‏گيرد.

API-GL-4

روغن‌دنده‌هايي با اين سطح کيفيت در محور‌هايي با دنده‌ي هيپوئيد و دنده‌هاي مخروطي مارپيچ که شرايط عملکرد نسبتاً سختي (متوسط تا سخت) از نظر سرعت و بار دارند، استفاده مي‌شود. اين روغن‌ها مي‌توانند در سيستم‌هاي انتقال‌دهنده‌ي دستي و ميل کاردان به‌کار مي‌روند. این دسته از روغنها امروزه مورد استفاده قرار مي‏گيرد.

API-GL-5

روغن‌دنده‌هايي با اين سطح کيفيت در دنده‌ها به‌ويژه دنده‌هاي هيپوئيد و در محور‌هايي که تحت شرايط عملکرد سرعت بالا، بار ناگهاني يا سرعت پايين و يا گشتاور بالا قرار مي‌گيرند، به‌کار مي‌روند. این دسته از روغنها امروزه مورد استفاده قرار مي‏گيرد.

API-GL-6

روغن‌دنده‌هايي با اين سطح کيفيت براي دنده‌هايي با چرخ‌دنده‌هاي بسيار کوچک (پينيون‌ها) مورد استفاده قرار مي‌گيرند. اين چرخ‌دنده‌ها به محافظت بيشتري در برابر خوردگي نياز دارند. روغن‌هايي با سطح کيفيت API-GL-6 بيشتر از روغن‌هايي با سطح کيفيت API-GL-5 مي‌توانند از چنين دنده‌هايي حفاظت کنند.اين سطح کيفيت براي روغن‌ها کم‌کم منسوخ شده‌است و کاربرد چنداني ندارد.

API-MT-1

روغن‌هايي ا سطح کيفيت  API-MT-1براي استفاده در ميل‌کاردان‌ها و انتقال‌دهنده‌هاي همزمان ماشين‌هاي سواري و کاربردهايي با شرايط سخت مناسب نيستند. بايد از استفاده‌ی مخلوط روغن با اين سطح کيفيت و روغن‌موتور اجتناب کرد.امروزه مورد استفاده قرار مي‏گيرد.

طبقه‌بندي بر اساس گرانروي

طبقه‌بندي گرانروي روغن‌دنده‌هاي معمولی‌ خودرو بر اساس طبقه‌بندي انجمن مهندسين اتومبيل (SAE) صورت گرفته‌است. طبق اين طبقه‌بندي روغن‌‌دنده‌ها به هفت دسته تقسيم‌بندي مي‌شوند. در طبقه‌بندي SAE گرانروي در درجه‌حرارت‌هاي بالا و پايين اندازه‌گيري شده‌است.

در درجه‌حرارت بالا گرانروي سينماتيک و برحسب سانتي‌استوک است. در درجه‌حرارت‌هاي پايين، گرانروي به‌وسيله‌ي روش بروکفيلد (گرانروی ديناميک) اندازه‌گيري مي‌شود و واحد آن سانتي‌پوآز است. گرانروي در درجه‌حرارت‌هاي بالا (°C 40 و °C 100) مربوط به خواص سايشي، صدا و نشتي روغن مي‌باشد و در درجه‌حرارت‌هاي پايين مربوط به بررسي خواص جريان است.

روغن‌دنده‌هايی که درجه‌هاي گرانروي آنها با حرف W همراه هستند، براي کاربرد در درجه‌حرارت‌هاي پايين (زمستان) و روغن‌دنده‌هايی که درجه‌هاي گرانروي آنها فاقد حرف W است، براي کاربرد در درجه‌حرارت‌هاي بالا (تابستان) طراحي شده‌اند.

طبقه‌بندي گرانروي روغن انتقال‌دهنده‌هاي دستي و محورها SAE J304C
250 140 90 85 80 85W 80W 75W 70W    درجه‌ي گرانروي
0 /41 0 /24 5 /13 0 /11 0 /7 0 /11 0 /7 1 /4 1 /4    حداقل گرانروي (cSt) در °C 100
ــ 0 /41 0 /24 5 /13 0 /11 ــ ــ ــ ــ    حداکثر گرانروي (cSt) در °C 100
ــ ــ ــ ــ ــ 12- 26- 40- 55-     حداکثر درجه‌حرارت (°C) براي گرانروي mPa.s* 150000

روغن‌دنده‌ي اتوماتيک (ATF)

اين روغن‌ها در سيستم‌هاي انتقال هيدروليک خودروهايي که جعبه‌دنده‌ي آنها اتوماتيک است، مورد استفاده قرار مي‌گيرند. اين سيستم‌ها امروزه در بيشتر ماشين‌هاي سواري و برخي از کاميون‌ها به‌کار گرفته مي‌شوند.فرمولاسيون روغن‌دنده‌هاي اتوماتيک نسبت به روغن‌دنده‌هاي معمولی پيچيدگي بيشتري دارد و گاهي مواد افزودني موجود در آن به 15 نوع مي‌رسد. روغن‌پايه‌ي به‌کاررفته در ساختار روغن‌دنده‌ي اتوماتيک بسيار سبک است و مقدار زيادي مواد افزودني دارد که موجب مي‌شود دنده‌ها به راحتي جابه‌جا شوند.

مهمترين خواص روغن‌دنده‌هاي اتوماتيک عبارتند از:

-    انتقال حرارت

-    مقاومت در برابر اکسيدشدن

-    قابليت سازگاری با کاسه‌نمدها

-    جلوگيري از سايش (جهت محافظت از دنده‌ها)

-    روغن‌کاري

-    مقاومت در برابر کف‌کردن

-    شاخص گرانروی بالا

-    خاصيت ضدخوردگی

-    کيفيت خوبب انتقال قدرت

روغن‌دنده‌هاي اتوماتيک گرانروي کمي دارند و براي به‌کارگيري در سيستم‌هاي انتقال قدرت مناسب‌اند. در مورد روغن‌‌دنده‌هاي اتوماتيک طبقه‌بندي خاصي وجود ندارد و شرکت‌هاي سازنده‌ي خودرو، خود استانداردهاي خاصي را براي روغن‌هاي مورد استفاده تعريف کرده‌اند. برخي از اين استانداردها عبارتند از:

Mercon (مربوط به شرکت فورد موتور)

Dexron (مربوط به شرکت جنرال موتور)

نکاتی درباره روغنهای ATF

روغنهای ATF یا روغن دنده اتوماتیک سیالاتی هستند که برای تامین نیاز های سیستم های انتقال نیرو اتوماتیک یا همان گیربکس های اتوماتیک استفاده می شوند. این روغنها نیاز هایی نظیر روانکاری، انتقال قدرت و یا حتی افزایش اصطکاک را در این گیربکسها تامین می کنند و بسته به نوع گیربکس و سازنده آن استانداردهای متفاوتی دارند. در کشور ما به دلیل ورود خودروهای آمریکایی در بدو امر، استاندارد GM به عنوان استاندارد مرجع این گیربکس ها لحاظ گردیده و وارد کنندگان بعدی نیز این مساله را مد نظر قرار داده اند. این استاندارد نیز دارای دو سطح است روغن dexron II و dexron III که به نام های اتوماتیک 2 و 3 معروف اند. رو غن اتوماتیک 3 روانی بهتری در دماهای پایین داشته و استفاده از آن در سیستم هایی که به روغن اتوماتیک 2 نیاز دارند بلامانع است اما عکس این جابجایی غیر مجاز است.

این روغنها به دلیل بالا بودن درصد مواد افزودنی موجود در آن ها و خاص بودن آن با روغنهی دیگر موجود در خودرو سازگاری نداشته و به همین دلیل با رنگ شاخص قرمز تولید می شود تا از مخلوط شدن اتفاقی آن با سایر روغنهاجلو گیری شود. در ضمن به دلیل با لا بودن میزان مواد افزودنی معمولا زمان تعویض مشخص برای این روغنها در نظر نمی گیرند و توصیه اکثر خودرو ساز ها بازدید و سرریز روغن است.نه تعویض آن.

از این روغنها به دلیل نقش موثرشان در انتقال قدرت و به جهت جلو گیری از افزایش تنوع غیر منطق روغنهای مورد استفاده در خودرو ، به عنوان روغن  هیدرولیک فرمان نیز استفاده می شود.

 

برگرفته از وبلاگ روانکارها

حوادث

30 درصد تصادفات در محل‌های حادثه‌خیز راه‌ها

شهریور 25, 1395 642
رییس پلیس‌راه راهور ناجا گفت: تصادفات جاده‌ای تنها در نقاط حادثه‌خیز سالانه حدود…

2 تصادف و 3 کشته

شهریور 10, 1395 874
سرهنگ اردشير جمشيدي راد در تشريح اين حوادث اظهار داشت: در 24 ساعته گذشته دو فقره تصادف در…

جزئیات 8 تصادف جمعه با 11کشته و 12 مجروح

شهریور 06, 1395 730
با سپري شدن آخرين روز هفته، ٨ تصادف مهم جاده اي را هم پشت سر گذاشتيم. گرچه بعضي از اين…

برخورد قطار با درخت در ایتالیا

مرداد 28, 1395 707
در برخورد قطار در جنوب فرانسه با تنه درخت ۵۰ تن مصدوم شدند. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی…

5 کشته و زخمی بر اثر برخورد کامیون با پراید

مرداد 25, 1395 770
رییس مرکز فرماندهی و کنترل ترافیک پلیس راهور ناجا : بر اثر برخورد کامیون با پراید یک تن…

26 کشته و زخمی بر اثر تصادف اتوبوس در کالیفرنیا

مرداد 16, 1395 636
براثر برخورد اتوبوس حامل 30 مسافر در کالیفرنیا با میله فلزی راهنمای مسیر، 26 تن کشته و…

فنی

آیا از سلامت باتری خودروی خود اطمینان دارید؟

بهمن 27, 1395 795
سلامت باتری: برای تشخیص سلامت باتري خودرو در نوع تر آن، مي‌توانید سطح الکترولیت یا…

روش تمیز کردن سوپاپ با اسپری انژکتورشور

بهمن 27, 1395 12701
روش تمیز کردن سوپاپ با انژکتور شور به شرح زیر است:

چطور درهای یخ بسته خودرو را باز کنیم؟

دی 12, 1395 826
چنانچه به هر دلیلی در یک شب سرد مجبور به پارک خودروی خود در فضای باز شدید و به محلول یا…

10 عادت آسیب زا به خودرو

آذر 01, 1395 772
خرید یک خودرو را باید سرمایه‌گذاری بزرگی دانست که بسیاری از ما انتظار داریم در این…

کاهش مصرف سوخت در زمستان

آذر 01, 1395 722
از لحاظ علمی، مولکول‌ها در هوای سرد سعی می‌کنند در فاصله‌ی کمتری از هم حرکت کنند و…

تشخيص مشكل و عيب يابي موتور از طريق رنگ دود اگزوز

آبان 29, 1395 1065
خودرو در زندگي امروز به جزئي از ملزومات زندگي بشــر تبديل شــده اســت و ديگر كمتر خانواده…

ایران

واکنش روزنامه مشهور آمریکایی به پرتاب ماهواره نور

شهریور 27, 1395 1124
مردادماه سال جاری تولید 6 مدل وانت در خودروسازان داخلی متوقف شد.در این مدت تولید وانت…

ممنوعیت پرداخت نقدی به پارکبانان

شهریور 24, 1395 944
پارکبان‌ها سال‌هاست حاشیه‌های خیابان‌ها را قُرُق کرده‌اند و گوش به زنگ صدای ترمز…

طرح دو فوریتی حفظ سامانه کارت هوشمند سوخت

شهریور 10, 1395 926
حسینعلی حاجی‌ دلیگانی نماینده مردم شاهین‌شهر در مجلس شورای اسلامی گفت: حفظ سامانه کارت…

رنگ و بوی سیاسی برخی انتصابها در شرکتهای خودرویی

شهریور 09, 1395 942
در آستانه دور دوازدهم انتخابات ریاست جمهوری، برخی انتصابها در بنگاه‌های اقتصادی رنگ…

اجرایی نشدن مصوبه مجلس توسط دولت

شهریور 07, 1395 918
بند (ح) تبصره 14 لایحه بودجه سال جاری شاید مهمترین قسمت لایحه بودجه بود که دولت آنرا…

نمایشگاه ایران رایدکس و ایجاد زیر ساخت موتورهای برقی وهیبریدی

شهریور 01, 1395 952
فریبا خاک‌زاد، در نشست خبری سومین نمایشگاه بین المللی ایران رایدکس، اظهار کرد: در حال…

جهان

سنگین ترین دوچرخه جهان

شهریور 23, 1395 864
فرانک دواز ۴۹ سال سن دارد، او به مدت سه ماه روی طرح و ساخت دوچرخه‌اش کار کرد تا…

دوچرخه هایی با کاربری متفاوت

شهریور 11, 1395 799
خیلی از افراد ترجیح می‌دهند برای انجام امور روزمره‌ی خود به جای اتومبیل از دوچرخه…

تصاویری از زیباترین ایستگاه‌های متروی جهان

شهریور 10, 1395 711
مترو یکی از وسایل نقلیه‌ای است که در شهرهای مختلف جهان طرفداران زیادی دارد. کریس فورسیس،…

تابلوهای راهنمایی ورانندگی احتمالی آینده

شهریور 02, 1395 714
آینده‌ی صنعت خودرو نامعلوم است و نمی‌توان به‌صورت دقیقآن را پیش‌بینی کرد ولی…

پرتاب دلتا4

مرداد 29, 1395 717
موشک دو مرحله ای دلتا 4 از پایگاه هوایی کیپ کاناورال فلوریدا پرتاپ شد این موشک یک ماهواره…

رنو دومین خودروساز پرفروش اروپا در 2016

مرداد 24, 1395 782
آمار و ارقام جدیدی که توسطانجمن تولید کنندگان خودرو اروپا (ACEA) منتشر شده نشان…