Assign modules on offcanvas module position to make them visible in the sidebar.
کوادکوپتر یا کوادروتور نوعی وسیله ی پرنده مولتی روتور است که نیروی پیشرانه خود را از چهار ملخ که به صورت عمودی نصب شده اند تامین می کند . کواد کوپتر به دلیل عدم استفاده از بال ثابت برای پرواز در دسته بالگرد ها (Rotor-craft) طبقه بندی می شود. کواد کوپتر ها برای ایجاد ثبات در پرواز از دو جفت ملخ استفاده می کنند که دو ملخ در جهت عقربه های ساعت (CW) و دو ملخ بر خلاف جهت حرکت عقربه های ساعت (CCW) حرکت می کنند که سرعت هر یک از موتور ها مستقل از سایر موتور هاست و با توجه به وضعیت کواد کوپتر نسبت به زمین که توسط سنسور های برد فلایت کنترل مشخص می گردد و دستوراتی که کاربر از طریق رادیو کنترل یا برنامه های از پیش تعیین شده به برد فلایت کنترل داده شده توسط برد کنترل پرواز ( Flight Control ) تعیین می گردد
همبندی ملخ های ساعتگرد و پادساعتگرد کوادکوپتر که به صورت H )دو ردیف موازی ) یا به صورت N ) ضربدری ) است هر چند طراحی نخستین کوادکوپتر ها تقریبا به صد سال پیش باز می گردد اما این پرنده های جذاب در اوایل قرن بیست و یکم با پیشرفت سریع دانش کامپیوتر و الکترونیک، به تجهیزاتی مانند فلای کنترل الکترونیکی ، سنسور های الکترونیکی ، جی پی اسو دوربین با قیمت پایین تر و کیفیت بالاتر تولید شدند و به یک باره محبوبیت فوق العاده ای بین مردم پیدا کردند. به کمک موتور ها و قطعات الکترونیکی، تولید کنندگان موفق به تولید کوادکوپتر در ابعاد کوچک شدند تا جایی که این وسیله بیشتر به صورت بدون سرنشین مورد استفاده قرار می گیرد و علاوه بر کاربرد هایبیرونی در داخل ساختمان ها نیز قابل استفاده است.
کوادکوپتر ها در مقایسه باهلی کوپتر های مرسوم با توجه به ساختمان مکانیکی ساده تری که دارند ، ازقیمت پایین تر و با ابعاد کوچک و استهلاک کمی که دارند، از دوام بیشتریبرخوردارند.
. کوادکوپتر ها در کشور ما و سایر نقاط جهان برای مصارف تجاری مانندفیلم برداری هوایی و مصارف تحقیقاتی و همین طور مصارف نظامی در کنترلترافیک ، کنترل مرز ها و … به کار برده می شوند. این روز ها کوادکوپتر هادر حال گسترش حیطه ی فعالیت خود هستند و بزودی علاوه بر ارسال مرسوله ها ازطریق کوادکوپتر ها و امداد رسانی از این طریق شاهد تاکسی های هوایی نیزخواهیم بود.
برگرفته از سایت دیجی نیک
تکنولوژی های جدید خودرو
سيستم ABS(Anti lock barking system ):
متوقف ساختن خودرو مهم تر از به حرکت در آوردن آن است
سيستم ABS چه امكاناتي را فراهم مي آورد
1.مسافتهاي توقف
3.كنترل فرمان
اصول عملكردABS:
وقتی یک خودرو با سرعت ثابت حرکت می کند سرعت حرکت خودرو با سرعت چرخ های آن متناسب است به عبارتی دیگر لغزش تایرها وجود ندارد . اما وقتی راننده به منظور کم کردن سرعت خودرو ،بر روی پدال ترمز فشار می آورد ، سرعت چرخ ها به تدریج کم شده و تناسب چرخ ها با بدنه خودرو نیز از بین می رود ، باید توجه داشت که بدنه خودرو به سبب نیروی اینرسی تمایل به حرکت دارد، در این حالت یک لغزش کوچک بین چرخ ها و سطح جاده ایجاد می شود
اجزاي سيستم ABS :
1.سنسورهاي سرعت 2. واحد کنترل الکترونیک
سيستم كنترل الكترونيكي پايداري خودروESP(Electronic stability program ):
اين سيستم موجب بهبود عكس العمل خودرو در شرايط بحراني در محدوده قوانين فيزيك مي شود خيلي از رانندگان از رانندگي دركي از مفاهيم رانندگي نداشته و بنابراين نمي دانند كه چسبندگي خودرو به سطح جاده از دست مي رود چه واكنشي نشان دهند
بنابراين مستقل از واكنش راننده سيستم اقدامات اصلاحي خود را بر روي ترمزها وموتور انجام مي دهد و كنترل خودرو دست راننده باقي مي ماند
ESPدر سه حالت وارد عمل ميگردد
1.كم دور زني 2.بيش دورزني 3 .هر دو حالت فوق
كم دورزني :
عمل مذکور که باعث از دست رفتن پایداری خودرو می شود کاهش شدید چسبندگی بین تایرهای جلو و سطح جاده.
بيش دورزني:
سيستم كنترل رانشTCS Traction control system ) ):
اهداف سیستم کنترل رانش :
هدف این سیستم حفظ پایداری و فرمان پذیری مناسب خودرو در حین شتاب گیری درجاده هایی است که یکی از چرخ ها یا هر دو چرخ محرک به هر دلیل شروع به لغزش کند. به وسیله ضریب اصطکاک ایجاد شده بین تایر و جاده ماکزیمم انتقال گشتاور به چرخ ها تعیین می شود که اگر گشتاور از سطح مورد نظر تجاوز کند چرخ ها به دور خود خواهند چرخید.
کنترل سرعت چرخ به دو روش انجام می شود :
1:استفاده از ترمز سیستم کنترل رانش یا عمل کننده ABS
2: کاهش گشتاور موتور به وسیله از کار انداختن یکی از انژکتور
كروز كنترلCruise Control) ):
به طور ساده می توان آن را ابزاری برای ثابت نگاه داشتن سرعت خودرو در میزان مورد درخواست راننده عنوان نمود. مثلا اگر سرعت را روی ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت تثبیت نمایید خودرو به صورت اتوماتیک تحت هر شرایطی این سرعت را برای شما ثابت نگه میدارد، حتی در سربالایی ها، سراشیبی ها و یا هنگام وزش باد مخالف سرعت شما تغییر نخواهد کرد، کروز کنترل علاوه بر این به شما این امکان را می دهد تا بدون نیاز به فشردن پدال های ترمز و گاز و تنها با فشردن دکمه های دستی، سرعت خود را با هر بار فشردن دکمه ۱ کیلومتر بر ساعت افزایش یا کاهش دهید
کروز کنترل در هنگام فشردن پدال ترمز و همچنین در مورد خودروهای دنده معمولی فشردن پدال کلاچ از مدار خارج می شود، که البته به وسیله فشردن دکمه دیگری دوباره سرعت قبلی که توسط راننده تثبیت شده بود از حافظه سیستم قابل بازیابی است.
انواع نسل های کروز کنترل:
1: نسل اول سيستم كنترل سرعت معمولي كه فقط سرعت را كنترل مي كند وفاصله زماني درآن كنترل نمي شود .
2: نسل دوم علاوه بر كنترل سرعت قابل تطبيق با شرايط رانندگي و كنترل فاصله زماني 3: نسل سوم كه نسل پيشرفته اين سيستم حساب مي شود با داشتن دو سنسور هم در جلو وهم درعقب خودرو فاصله زماني هم درجلو وهم در عقب خودرو كنترل مي كند
مزایای استفاده از دستگاه کروز کنترل
2: کاهش مصرف سوخت به میزان قابل توجه
3: عدم تخطی از سرعت مجاز در جاده ها که گاهی به صورت نا خود آگاه اتفاق می افتد
4: آسانتر شدن رانندگی
5:افزايش ميانگين سرعت واطمينان وديد جلو در هنگام رانندگي
6: عدم جريمه پليس راهنمايي رانندگي به دليل سرعت ثابت و مطمئن
7: كاهش خستگي در هنگام رانندگي وكاهش مصرف لنت ترمز
شيشه هاي ايمني:
انواع شیشه های خودرو:
شیشه های خودرو به دو دسته تقسیم میشوند. دسته اول شیشه های لامینیتد یا لامینه و دسته دوم شیشه های تمپردهستند.
شیشه های Laminated :
در این نوع از شیشهها از یک فیلم پلاستیکی به نام PVB که بوسیله دو لایه شیشه احاطه شده، استفاده میشود . لایه PVB شیشهها را در هنگام شکست در جای خود نگه داشته و از پرتاب شدن خرده های شیشه که باعث ایجاد جراحت برای سرنشینان خواهد شد، جلوگیری میکند . همچنین به دلیل داشتن خاصیت ارتجاعی از پرتاب شدن سرنشینان به خارج از خودرو در هنگام حوادث احتمالی نیز جلوگیری میکند
شيشه های Tempered :
اين نوع از شيشه ها که با نام Toughened نيز شناخته می شوند ، پس از شکل دهی و برشکاری در يک سيکل حرارتی قرار مي گيرند ، بدين ترتيب که ابتدا شيشه تا دمای ۷۰۰-۶۰۰ درجه گرم شده و سپس به سرعت سرد می شود که اين امر استحکام شيشه را ۵ تا ۱۰ برابر بيشتر می نمايد ، همچنين بدليل تنش سطحی ايجاد شده ناشی از سرد شدن سريع ، در هنگام شکست اين نوع شيشه ها به ذراتی کوچک و ريز و بدون لبه های تيز و برنده تبديل می شوند که اين امر امکان آسيب ديدن سرنشينان را تا حد زيادی کاهش می دهد ، اما نه بطور صد در صد همانگونه که گفته شد هر گونه عمليات برشکاری و خمکاری پس از عمليات تمپر منجر به شکستن اين نوع از شيشه ها خواهد شد و تمامی عمليات ها بايد قبل از تمپر شدن انجام شود
مربوط به كاهش خسارت و جراحات كه از ناحيه خودرو به اشخاص پياده ،موتور سوار، دوچرخه سوار،........ وارد مي آيد.
ميزان خسارت به عواملي چون :
1.تغيير شكل بدنه خودرو پس از وارد آمدن ضربه
2.شكل خارجي بدنه خودرو بستگي دارد
برخورد با سپر:
بیشتر تصادفات عابران پیاده با خودرو هنگامی صورت میپذیرد كه خودرو در حال حركت به سمت جلوست. در چنین حالتی خودروی در حال حركت به عابر ایستاده یا در حال حركت ضربه وارد میكند و در ادامه عابر به زمین میافتد
پس در واقع عابر پیاده در تصادفات 2 بار ضربه میخورد، یك بار توسط خودرو و یك بار توسط زمین. بیشترین صدمات جانی در مرحله برخورد خودرو با عابر صورت میپذیرد، لذا بیشترین تمهیدات و بررسیها در این مرحله صورت میپذیرد.
امروزه يكي از استانداردهاي اجباري در ارتباط با طراحي بدنه خارجي خودرو، ارتفاع سپرهاي جلوي خودروها مي باشد. اين اندازه در اروپا به طور متوسط درحدود mm 450 مي باشد.
جايگاه سپر در بحث جذب انرژي خودروها :
وظيفه اصلي سپر جلوگيري از انتقال شوک وارده به سرنشينها و جذب انرژي در تصادفات و همچنين كاهش ضربه در صدمات وارده به عابر پياده مي باشد.
اما سپرها را از نظر طراحي جذب ضربه در دسته هاي مختلفي قرار مي گيرند كه عبارتند از:
1:سپرهاي با ادوات جاذب انرژي
2:سپرهاي با ساختار جاذب انرژي
3:سپر هاي تلفيقي
1:سپرهاي با ادوات جاذب انرژي:
در پشت سپر و در بين اتصالات آن به بدنه ، ادوات مكانيكي جاذب انرژي مانند انواع فنر يا دمپر هاي روغني يا لاستيك ها وپنل هاي جاذب انرژي قرار داده ميشود عيب اين سيستم گراني آن است
2.سپرهاي با ساختار جاذب انرژي :
اينگونه سپر ها به صورت ساختاري طوري طراحي مي شوند كه جاذب انرژي باشند به طوري كه زماني كه ضربه به آنها وارد مي گردد ضربه را در خود جذب نمايند كه در شكل زير نمونه اي از آن را مشاهده مي نماييد
همان طور كه از نام اين نوع سپرها مشخص است اين نوع سپرها در آنها تركيبي از دو روش قبل را شامل مي گردد كه در آنها هم از جاذب هاي انرژي استفاده شده وهم خود سپر طوري ساخته شده است كه خاصيت جذب ضزبه را دارا است
برخورد بالاي پا با لبه ي در موتور(كاپوت):
در موتور خودرو از ورق فلزی ساخته میشود و ساختار آن به گونهای است كه هنگام برخورد نمیتواند به خوبی از سر شخص مصدوم محافظت كند اما بیشتر صدمات جدی كه از این ناحیه به وجود میآید در مواردی است كه فاصله نامناسبی بین در موتور(كاپوت) و موتور وجود دارد. فاصله حدود ۱۰ سانتیمتر، خطر مرگ عابران را هنگام تصادف كاهش میدهد. ایجاد فضا در زیر در موتور معمولاً به راحتی امكانپذیر نیست زیرا محدودیتهای دیگری مانند آیرودینامیك، زیبایی و غیره نیز در طراحی وجود دارد.
درب موتور فعال:
در اين روش ازيك سنسور كه در سپر جلوي خودرو كار گذاشته شده است بهره برده شده است كه در زمان تصادف با عابر پياده ويا ديگر موانع(مانند تير چراغ برق )قادر به تشخيص آنها است در زمان تصادف نگهدارنده درب موتور به سمت بالا حركت نموده تا در اين حالت سر عابر پياده در يك صفحه منعطف پذير برخورد نماييد
سیناپرس/ اگر طرفدار موتورسیکلت هستید و درعینحال نیز نمیخواهید برای محیطزیست آلودگی به همراه بیاورید، این مقاله برای شما نوشتهشده است. در ادامه به معرفی 10 موتورسیکلت ویژه الکتریکی خواهیم پرداخت که هر یک مزایای منحصربهفردی دارند.
Alta Redshift MX
این موتورسیکلت مخصوص جادههای ناهموار ساختهشده است و یک مدل استاندارد 250 سیسی بهحساب میآید.این مدل میتواند با قدرت 40 اسب بخاری خود یک گزینه بسیار مناسب در ازای پرداخت 15 هزار دلار باشد.
Alta Redshift SM
شرکت آلتا موتورسیکلتهای الکتریکی بسیار خوبی را میسازد و مدل Redshift SM عملا نسخه شهری مدل MX است. این محصول با توان 40 اسب بخاری خود میتواند به کمک باتری 5.8 کیلووات ساعتی موجود در آن، یک موتورسیکلت معقول برای هزینه 15 هزار 500 دلار باشد.
Brutus 2 Café
این موتور زیبا هنوز به بازار مصرف عرضه نشده است و تنها اطلاعاتی که درباره آن منتشر شده است، باتری 10 کیلووات ساعت آن است. بااینوجود علیرغم نامشخص بودن توان و قیمت این موتور، یک نگاه بهظاهر آن برای متقاعد کردن هرکسی کافی خواهد بود.
Brutus V9
هارلی دیویدسون در حال تلاش برای ساخت موتورسیکلت الکتریکی است ولی تا زمانی که موفق به این کار شود، مدل V9 میتواند گزینهای عالی برای شما باشد. این محصول با قدرت 125 اسب بخار قرار است بهزودی به بازار عرضه شود.
Energica Ego45
یک غول 136 اسب بخاری الکتریکی که با نگاه به آن تقریبا نمیتوان حدس زد که این موتور با نیروی الکتریسیته حرکت میکند. البته این محصول در سطح محدود تولید خواهد شد و تنها 45 نفر در سراسر جهان میتوانند از داشتن آن لذت ببرند. شایانذکر است که بخشهای از این موتورسیکلت با کمک چاپ سهبعدی ساختهشده است.
Energica Eva
این مدل سادهترین موتورسیکلت ساختهشده توسط شرکت انرژیکا بهحساب میآید ولی توان 95 اسب بخاری آن و باتریای که میتواند برای مسافت 190 کیلومتر بهخوبی توان آن را تامین کند موجب میشود تا شاهد محصولی شگفتانگیز باشیم.
Lightning LS-218
زیبا شکیل و البته گران، این عبارتها بهترین تفسیر برای این موتور هستند. این موتورسیکلت الکتریکی میتواند با توان 200 اسب بخاری خود رسما یک هیولا خطاب شود. سرعت نهایی ثبتشده توسط Lightning LS-218 برابر با 344 کیلومتر بر ساعت بوده است. با یک بار شارژ باتری این مدل میتوان 290 کیلومتر مسافت را پیمود. قیمت این دستگاه نیز 40 هزار دلار است.
Sora by Lito
این موتورسیکلت عضلانی قیمت نجومی 104 هزار دلاری دارد و به همین دلیل پورشه موتورسیکلتها نامیده میشود. از مزایای ویژه این مدل میتوان به شتاب صفر تا صد کیلومتر بر ساعت آن اشاره کرد که تنها 4 ثانیه است.
Zero S
این موتورسیکلت مدلهای مختلفی در سطوح متفاوت امکانات ارائه میکند. به همین دلیل نیز قیمت این محصول بین 11 هزار تا 16 هزار و 700 دلار است.موتور این مدل نیز 60 اسب بخار توان داشته و میتوان مسافت 245 کیلومتر را با یک بار شارژ باتری آن پیمود.
Zero DSR
یک موتورسیکلت الکتریکی مجهز به سیستم ترمز ABS، باتری مناسب برای سفرهای 220 کیلومتری و قابلیت حرکت در جاده و خارج از جادهها که از ظاهری زیبا نیز برخوردار است. برای خرید Zero DSR باید هزینهای 18 هزار و 700 دلاری پرداخت کرد.
در دنیا خودروهای زیادی وجود دارد که می تواند توجه خیلی ها را به خود جلب کند اما این 3 خودرو از آن محصولاتی است که با داشتن پیشرفته ترین فناوری ها همه دلشان می خواهند داشته باشند.
کلیک- امروزه مردم دنیا با تکنولوژی های بسیار جدیدی روبرو هستند و با کلی اطلاعات که در جهان اینترنت هر صدم ثانیه در حال انتشار است. از یک ویدیوی بازی یک گربه خانگی گرفته تا بازی با یک هیولای ترسناک. اما صحبت ما در اینجا تکنولوژی های واقعی هستند که می توانند با تاثیر عمیق خود باعث متحول شدن جهان شوند. مثل خودرو سازانی که تلاش می کنند هر آنچه را ممکن است روی محصولات چهار چرخ خود انجام دهند.
مثل سه خودروی پیشرفته ای که امروز می خواهیم از آن ها صحبت کنیم و الان در بازار وجود دارند. در ساخت هیچ یک از این خودرو ها از اورانیوم کربنیزه شده استفاده نشده و هیچ کدام نیز از تریلیتیوم (ماده خیالی موجود در فیلم (Star-Trek) برای حرکت کردن استفاده نمی کنند؛ اما این پنج خودرو پیشتازان کنونی تکنولوژی هستند. در ادامه شما را با این پنج خودرو که از نظر فناوری چشم هر بیننده ای را به خود خیره می کنند آشنا می کنیم.
ولوو XC90
ولوو این محصول را به تازگی روانه بازار کرده است. ساخته ای که با ورودش حسابی غوغا به پا کرده. این محصول با ترکیب طراحی زیبا، امکانات رفاهی فراوان و مهمتر از همه جدیدترین تکنولوژیها محصولی فوق العاده را ساخته است. هر چند این محصول معمولی ترین و نرمال ترین خودرو بین این ۵ خودرو برتر است اما ولوو XC90 قطعا یکی از آینده نگر ترین خودرو هایی است که امروزه در جاده ها تردد میکند.
در داخل کابین این خودرو یک صفحه نمایش بزرگ از نوع لمسی در کنسول مرکزی نصب شده که میتوان بسیاری از امکانات خودرو را با آن کنترل کرد. از طرفی در صفحه نشان دهنده ها نیز از انواع دیجیتالی استفاده شده است.
غیر از این، این خودرو امکانات ایمنی و رفاهی دیگری نیز دارد که می توان بین آن ها به سیستم کمکی پارک و سیستم هشدار ترافیک پیش رو اشاره کرد.
اگر این مواردی که گفته شد برایتان کافی نباشد بد نیست بدانید که ولوو XC90 به طیفی از پیشرانه های بسیار قوی نیز تجهیز شده. پیشرفته ترین این پیشرانه ها مدل T8 هیبریدی است که از یک پیشرانه ۲ لیتری بنزینی و یک پیشرانه برقی ۸۰ اسب بخاری تشکیل شده. مجموع قدرت این مجموعه هیبریدی معادل ۴۰۰ اسب بخار و گشتاور آن نیز ۵۷۸ نیوتن متر است.
تسلا مدل X
در این لیست باید جدید ترین محصول کالیفرنیا را نیز اضافه کنیم. تسلا مدل ایکس، شاسی بلند لوکس این سازنده خودرو های برقی به حساب می آید که تکنولوژی های موجود در آن بیشتر به فیلم های علمی تخیلی شباهت دارند. یکی از جذاب ترین امکانات این خودرو سیستمی است که (Bioweapon Defense Mode) یا حالت دفاع در برابر سلاح میکروبی نام دارد.
این سیستم مانع ورود ذرات مضر به داخل کابین می شود و برای این کار از فیلتر های (HEPA) استفاده می کند که جزو تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی به حساب می آید. ویژگی جالب دیگر این خودرو درب های آن است که مثل بال های عقاب باز شده و به خودروی DwLorean شباهت دارند.
مجموعه مولد نیروی تمام الکتریکی این خودرو به شاسی بلند تسلا این توانایی را می دهد که تا در عرض ۳.۲ ثانیه به مرز یکصد کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند.
همچنین باید به سیستم رانندگی خودکار اختصاصی تسلا با نام اتو پایلوت اشاره کرد. هر چند این سامانه در ماه های اخیر جنجال زیادی به پا کرده است اما همچنان اولین انتخاب کسانی است که به به سراغ اینگونه سیستم ها می روند.
بی ام و i8
بیام و i8 از آن خودرو های است که به دلیل خطوط هندسی برجسته و تناسب شگفت انگیزی که دارد بسیار جذاب بوده و تا ۵۰ سال آینده هم در فیلم ها دیده می شود. تصور کنید ویل اسمیت برای نبرد با موجودات فضایی از این خودرو استفاده کند. این خودرو ها با مواد خوبی ساخته شده و کاهش وزن و همخوانی با خصیصه های اسپرتی خودرو از موادی چون آلومینیوم و پلاستیک تقویت شده با فیبر کربن استفاده شده است.
این خودرو مجهز به یک پیشرانه سه سیلندر بنزینی به حجم ۱.۵ لیتر است که نیروی خود را به محور عقب انتقال می دهد. یک الکترو موتور نیز در بخش جلو وجود دارد که نیروی خود را به محور جلو منتقل می کند. مجموع قدرت این پیشرانه ها برابر با ۳۶۲ اسب بخار و گشتاور آن ها معادل ۵۶۹ نیوتن متر است. چنین نیروی برای دستیابی i8 به سرعت یکصد کیلومتر بر ساعت در کمتر از ۴ ثانیه کافی است و می تواند این خودرو را به حداکثر سرعت ۲۵۰ در ساعت برساند. باید اشاره کنیم که بیام و i8 می تواند در حالت تمام برقی تا مسافت ۳۵ کیلومتر حرکت کند.